lördag 1 november 2008

Hemma från Berlin

Nu är jag och Linn hemma igen från vår härliga resa till Berlin. Vi har haft jättetrevligt och hunnit med att titta runt i många olika områden av den väldiga staden. Vi har promenerat mycket och blivit experter på att ta oss fram med hjälp av Berlins U-Bahn och S-Bahn.
Linn utanför vårt hotell.
Hotellet vi bodde på var inte direkt den lyxiga varianten... När man kom in mötes man av en lätt unken doft, en blandning av fuktig källare/badhus. Inredningen härstammade från 60 talet och när man åkte hissen bad man en stilla bön att den inte skulle stanna på halva vägen. Men det var rent och personalen var hjälpsam och trevlig så att sova där i några nätter och vila våra trötta fötter var helt okej.
Elegant och renoverat
De olika stadsdelarna skilde sig en hel del från varandra, men det var mycket liv och rörelse överallt i staden. Återuppbyggnaden av staden efter andra världskrigets härjningar ser väldigt olika ut i olika stadsdelar.
Vildvuxet och slitet

Tv-tornet

Det 365 m höga tv-tornet är Berlins högsta byggnad. Tornet restes 1965-69 av Östtysklands regering som en symbol för dess huvustad Östberlins triumf.

Världstidsuret på Alexanderplatz

Jag framför Brandenburger Tor
På Parizer Platz ligger den berömda äreporten som sedan länge haft en central ställning i Berlins historia: härskare och statsmän, militärparader och demonstrationer alla har marscherat genom Brandenburger Tor.

Det mäktiga riksdagshuset

Checkpoint Charlie
Vid de allierades f d gränsövergång ligger ett museum som visar en utställning om Berlinmurens historia och de olika metoder som människor använde då de försökte fly från Öst- till Västberlin.
Gränsövergång Öst till Väst

Gränsövergång Väst till Öst
Efter att ha tittat på en mängd sevärdheter hann vi också med att titta en hel del i affärer och shoppa lite :-) Det finns ett stort utbud för den som vill shoppa i Berlin, allt från "plånboksvänliga" affärer till lyxvaruhus som bara säljer designmärken.

Lafayette, ett exklusivt franskt varuhus
Alexa, ett nybyggt jätteköpcentrum
Vi åt gott och fikade på många mysiga ställen. Utbudet av restauranger och cafeer var stort så det fanns mycket att välja på... Något som var lite fascinerande var att det fanns nog minst 10 Starbucks och lika många Dunkin Donuts, förstår inte riktigt varför... Linn och jag tyckte att de tyska cafeerna var mycket mysigare.

Ett av alla Starbucks

Linn utanför en spansk tapasbar
Berlin är en stad som både Linn och jag gärna åker tillbaks till fler gånger...
När vi kom hem blev vi glatt mottagna av en glad och pussig Siri. Jag undrar om Mats har gett henne gödningsmedel de här dagarna när jag har varit borta??? Det känns som hon har blivit enormt stor på bara några dagar.
Se så stor jag är...

Mina "klickersaker" som jag har beställt från Canis låg och väntade på mig när jag kom hem, så nu kan jag och Siri sätta igång med klickerträningen på allvar. Det ska bli riktigt spännande och roligt ;-)


11 kommentarer:

Caroline sa...

Ni verkar ha haft en underbar resa!
Bra kombination mellan sevärdheter och shopping.
Jo, nog verkar hon få gödningsmedel! Tyckte också Siri växt otroligt när jag såg henne sist!
Vi hörs på telefon så får du berätta mer om din resa!!
/Caroline

Lotta Löfgren sa...

vad vackert det såg ut!! kul att få se berlin :)
visst växer de fort nu..tycker nästan jag ser skillnad när jag jobbat ett dugn;)
Hon ser så graciös o fin ut sötasiri!!
Vad kul med nya grejorna. Titta in på www.canis.tv/
där kommer på onsdag att starts tv(vet ej riktigt hur) det finns iallafall lite smakprov där redan nu...och man blir såå inspirerad

Ingela sa...

Tack för tipset! Canis Tv blir spännande, extra kul nu när jag är på g att börja klicka:)

Anonym sa...

Hej hej! Vilken tur att varken du eller Lotta reser med Alvin, ni är visst lite flygrädda... Under hela resan sat lilleman och sa "men när vi störtar, får jag åka rutschkanan då?? HÖGT och ljudligt. Föröskte tysta ner honom men han fortsatte "men kan jag få ha en sån ansiktsmask när vi störtar då??" Hmm, inger ressällskap för er tror jag ;-). Kul att resan blev så lyckad!! Tycker Siri ser ut som en dragster.. Men en söt sån!! Den damen kommer ta tiiiid liksom resten av kullen... Ädla viner vet ni. Hav förströstan, en flat ska vara som bäst i fem-årsåldern!!

Ingela sa...

Fniss, nu när jag sitter hemma i tryggt förvar kan jag skratta åt Alvins kommentarer... Men som flygsällskap skulle vi nog inte funka *ler* Det gör inget om det tar tiiid, Siri får gärna mogna långsamt, för jag tycker att hon är söt som socker:)

Anonym sa...

å ni verkar haft det så mysigt!! vi tycker hotellet verkar charmigt! shopping är alltid kul!
jo vit ycker nog också som flattefnatten har växt lite! siri hade väl saknat er som bara den! slafselislifspuss från taximaxarna

Anonym sa...

sconisgVälkommna hem ni ser ut att ha haft det jätte bra. Vi kan väl höras i veckan. Kramar och nos slicknongar från oss.

Anonym sa...

slafselismack på nosen, så ni vaknar till lite!

Lotta Löfgren sa...

såg att du tjusat till det o köpt en riktig "target stav" heter det så ?? coolt, vi har bara haft en sådandär pinne som sitter längst ner i vepa gardiner..inte riktigt lika flaschit ;)

Ingela sa...

Vi får väll se om jag får någon användning av den... Försökte använda den igår men det gick sådär. Siri tyckte att det var en märklig apporteringspinne, smakade lite på den. Men puffa med nosen nej det förstår vi inte. Du kanske har några bra tips hur jag ska få till det???

Anonym sa...

nåt flattefnatt idag?