lördag 22 november 2008

Avkommebeskrivning

Idag har jag varit hemma hos Annica på Ryegates. Leia/Lucas kullen skulle göra sin avkommebeskrivning. Jag passade på att vara med för att se och lära. När man gör avkommebeskrivningen tittar man främst på hundens jaktliga egenskaper. Fem hundar i kullen testades Zorro, Lex, Skilla, Ronja och Lissa.
Lex med matte Susanne
Hundarna fick börja med två enkla markeringar med dummies.


Ulla, Ronja med matte Majken

Sen var det dags med ett sök med sex utlagda dummies. Det var helt vindstilla ute så hundarna fick jobba extra mycket med sina näsor och alla var duktiga på det;-)




Efter söket var det dags att titta på vilthanteringen. Hundarna fick hämta tre olika vilt: kanin, and och kråka.


Susanne, Lex och Annica
Sista momentet för dagen var skott med kast som hundarna klarade galant. Man brukar också titta på vattenarbete men pga av kyla och snö blev det inget vattenarbete idag. När vi var klara ute gick vi in i värmen. Thomas hade gjort iordning en jättegod gulashsoppa och äppelpaj som värmde extra gott efter några timmar i kylan! Hundförarna fick sina protokoll och sen blev det lite allmänt hundprat.
Stort tack till er alla för att jag fick vara med och titta. Jag har haft en trevlig och lärorik dag!
Ett extra stort tack till kennelmamman för ditt engagemang och alla "kuliga" aktiviteter du ordnar;-)



8 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

åå, så kul. LYLLO som kan åka o kolla o vara med på lite allt möjligt!! vad lärorikt!

Anonym sa...

Tack för all hjälp och trevligt sällskap ;-)

Anonym sa...

Tänk att du bor så nära, håller med Lotta=)
Tror inte vi är nära anlagsprovet ännu, men någon gång ska vi klara de.
Gud, har ju glömt att fråga - får ja länka?
Men en sak vet ja, att j måste ta mig iväg å titta på avkommebeskrivningen när Vexa´s små syskon gör den!

Lotta Löfgren sa...

det tycker jag att du ska göra jessika..för då e vi där o det skulle va kul att träffa dem man läser så mycket om ;)

Ingela sa...

Självklart att du får länka Jessica;-) Får jag länka till dig? Och det är guld värt att bo nära kennelmamman=)

Lotta Löfgren sa...

hihi..ja det vart ett krångligt schema att kolla på i bloggen...nu har jag gjort om inlägget. Kolla får du se..schemat e faktiskt bra att gå efter då vat man ju att man fått in allt ;)
hoppas det blir mer lättöverskådligt nu :)

Anonym sa...

Givetvis, å får du de!

Anonym sa...

Va kul! Såg ut som ni hade kanonmysigt väder där i skogen också! Puss på siri-stumpan!!