torsdag 13 november 2008

Den magiska lilla dosan

Måste börja med att tacka Patrik, Lotta, Cola och Juni som har inspirerat mig så mycket!!! Alla era underbara inlägg om klickerträning var det som övertygade mig om att jag måste testa klicker. Tidigare har jag varit skeptisk och inte förstått konceptet. Tänkt att det blir ett "krångligare" sätt att belöna på... Men så fel jag hade för det första handlar ju klickerträning om så mycket mer än själva "klickandet". Ju mer jag läser om b la timing, kriterier, förstärkningsfrekvenser, förstärkningskvaliteer och baklängeskedjning inser jag hur mycket jag kan ha nytta av detta i min hundträning:-)Känner att jag vill lära mer än jag kan läsa mig till på egen hand. Så nu är jag jättesugen på att gå klickerkurs men då vill jag gå för någon duktig instruktör som använder sig av hela "konceptet". Är det någon som har tips på bra klickerinstruktörer??
Siri har redan börjat bli "klickerklok" och tycker att det är jättekul när jag använder klickern. Hon har börjat bjuda på beteenden när vi tränar och det är härligt att se:-) Jag har tidigare försökt lära henne ligg på traditionellt sett med godis, men "polletten" trillade inte ner. Nu har jag tränat in ligg med klickermetoden på mindre än 2 veckor. Då började jag först med att klicka när hon la sig utan kommando. Nu lägger hon sig med kommando, kan ligga kvar en liten stund och jag ska långsamt fortsätta höja kriterierna. Jag använder klickern en hel del när vi koppeltränar också. Även där går det fort framåt, mindre drag i kopplet och mycket spontan kontakt! Finns det något som är roligare än hundträning???
Blir du sugen på att prova? Ett hett tips kolla in Lotta och Patriks blogg:
www.juniocola.bloggagratis.se (finns även under mina länkar)
Du kan även anmäla dig till en gratis epostkurs på:
När kommer klicket?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingela!!
Det finns en jätteduktig tjej i Stallarholmen som har kurser ibland, Anna heter hon. Men du vill kanske ha nån närmre....

Anonym sa...

Gå gärna in på den inspirerande sidan Klickerklok av Fanny Gott också, jättebra!

Lotta Löfgren sa...

men herregud..nu blir vi generade här hos "juniocola"..vad kul.häftigt att vi hjälp till att inspirera dig lite, och verkligen jättekul att det fungerar så bra :)), det finns ju de instruktörerna som är utbildade av Canis och så..men vet ej vart de håller hus..inte här omkring iallafall ..ska fråga P när han kommer hem om han har något tips, jag vet ju att det finns kurser och så som han velat gått..
Jag vet iallafall att den här boken är jättebra säger P. ""Lydnadsträning i teori och praktik "av bla.annat Mårten Eggvedt.Har du den ?? den är mycket mer ingående och beskrivande än den "klickerträningboken", som du hade på bild här förut..rekommenderas verkligen

Ingela sa...

Stallarholmen är helt ok, om hon är duktig:-) Det ligger ju nära från landet sett...

Ingela sa...

Lotta! Bli inte generad, sug åt er, ni är duktiga och har insprirerat mig MYCKET.Jag har inte boken men den är uppsatt på önskelistan. Snällt om du kan fråga P om kurstips...

Lotta Löfgren sa...

kan man inte gå in på canis o kolla deras instuktörer..om det finns någon förteckning kanske?? Sedan finns det ju de som är kringresande, blir inhyrda av klubbar för kurs.....fanny gott som annica nämde ex. klickerklok blir man väldigt inspererad av. Patrik o juni var i norge hos dem en gelg förra vintern. Kul!
vi vet inte vilka som har i din närhet :(, hoppas du hittar någon bra
Du, föressten.TIPS!!
.ska man gå in o kolla när patrik tränar(o inte läsa mitt dravel)så väljer man ämne- hundar på höger sida i kolumnen

Ingela sa...

Tack Lotta för alla tips jag ska titta runt och se vad jag hittar:-)

Anonym sa...

Hej igen! Jag tycker också att den boken som Lotta nämner är bra, du akn låna och titta i den när du är här. Ganska dyr men väl värd priset, tjock som en bibel ungefär.. Anna i Stallarholmen är jätteduktig, har gått endags-kurs för henne. Mycket bra!! En annan instruktör som är superduktig är Maria Hagström, bor utanför Köping (inte långt från landet det heller..) gå in på hennes sida Skogsborgs gård tror jag den heter. Även hon har privatträning och gruppträningar. Väldigt duktig och pedagogisk ;-)Du kommer inte ha tid jobba längre!!

Ingela sa...

Tack för alla tips! Skulle behöva skaffa mig en sponsor... Det finns så mycket kurser jag vill gå. Himla jobbigt när man inte kan göra ALLT man vill:-)

Anonym sa...

Va kul att det går bra! Verkar som flattifnattar har lätt för sånt där! Va roligt att ni hittat ett bra verktyg!

Lotta Löfgren sa...

du har blivit utmanad i min blogg!! ser fram emot att få reda på lite skvaller om dig ;)

Ingela sa...

Lotta skvaller kan du få höra men jag vet inte om jag klarar utmaningen med att länka...

Lotta Löfgren sa...

Äh, jag fattar inte riktigt jag heller... ;) du o jag har ju redan länkat till varandra :)...Om du har lust kan ..så kan du ju bara skicka den till folk som du länkat till i din blogg!!som du vill veta lite mer om kanske.... man kopierar bara inlägget från den som utmanat (mig i detta fall ) o skriver 7 saker om sig själv..(raderar det som står om mig förståss;)), men..du behöver absoulut inte!!
jag har struntat i utmaningar jag fått förut ;)bara så du vet!!

Anonym sa...

fram för mer bilder på söta siri önskar fanklubben !!

Ingela sa...

Siri tackar för komplimangerna;-)Nytt inlägg med bilder på söt Siri kommer under dagen...