söndag 9 november 2008

Farttest 1

Igår var det dags att åka till Håkan och Carina i Flen för farttest av Siri och hennes kullsyskon. Det var meningen att 5 av 6 valpar i kullen skulle komma: Men Colas husse och matte hade en bil som strejkade så dom kunde inte komma, tråkigt... Våran dag började inte heller så bra vaknade av telefonen 06.50 och då borde vi redan varit på väg... Så det var bara att kasta sig ur sängen och skynda sig iväg men vi blev inte så försenade.
Håkan och Carina går igenom resultat med Peggy, Klaras matte
Vi började med att ha en genomgång vad som skulle hända under dagen och vad det är man tittar på under testsituationerna.
Sedan testade man en hund i taget och vi andra kunde gå med och titta. Det var både lärorikt och roligt att kunna gå med och titta på kullsyskonen. Håkan och Carina tar god tid på sig med varje ekipage och kommer med många bra tips hur man ska fortsätta med sin träning.
Klara med matte Peggy
Den bild jag hade av Siris olika jaktliga egenskaper stämde ganska väl med hur man fick se henne vara under dom olika testsituationerna. Hon är fortfarande väldigt "valpig" mentalt och behöver nog få väldigt lång tid på sig att mogna. Hennes bytesintresse var genomgående lågt under testsituationen men när hon triggas finns ett intresse. Näsan använde hon bättre än jag hade förväntat mig hon jobbar intensiv och rationellt i relevant område, jättekul att se. Jag känner mig också väldigt nöjd med bedömningen av hennes stressnivå, under passivitet minskar den snabbt och under aktivitet har hon ett anpassat stresspåslag. Hennes tillgänglighet vid kontakt och hantering bedöms som följsam och balanserad. Något annat som jag också känner mig väldigt glad över är att vi fick beröm för vår kontakt och Siris förmåga till passivitet. Hon var tyst och hade inga pip eller gnäll under hela testsituationen. Vid ett tillfälle under testen blev Siri "spökig" och tyckte att en ryggsäck var läskig men med hjälp så löste hon sin rädsla på ett bra sätt. Jag fick många bra konstruktiva råd om hur jag ska fortsätta våran träning och det känns bra! Ska nu bara försöka smälta alla intryck av dagen. Mats spelande in hela Siris test så jag ska sätta mig i lugn och ro om ett par dagar och titta på testen igen. Sen får jag göra upp en träningsplanering och jobba vidare med alla bra nya tips:-) Ska bli spännande att se hur Siri har utvecklats om ett år när vi ska göra farttesten igen...




Jag är hemskt nöjd med hela dagen!! Kul att få träffa kullsyskon, hussar, mattar och kennelmamman. Enormt proffsiga och trevliga instruktörer, stort tack till Håkan och Carina!!! Jag kommer ha stor användning av allt jag såg och lärde mig under dagen i min fortsatta träning med Siri.


Nu måste vi skynda oss hem från landet, jag ska jobba i natt!





11 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

vad kul att läsa om testet och Siri! Nästa gång det vankas fart test ska vi TÄLTA på deras gård, så vi vet att vi kommer dit ;)
Det såg ju ut att det gått jättebra för siri och de andra..hoppas cola är lik dem då :)
Utställningen var mycket trevlig och cola var fick fin kritik tycker vi.Så det törs man nog göra om ;)

Anonym sa...

Tack för en trevlig dag och trevligt resesällskap!! Siri kommer bli en pärla och jag tycker ni fick bra tips med er hem. Och vilka goda mackor ;-) Mums!!

Ingela sa...

Mm det var en jättebra dag ;-) Kul att det gick så bra för Cola på utställningen!

Lotta Löfgren sa...

hejsan..du ville se kritiken från colas utställning . Den finns på hennes sida på hemsidan(under svarta flatten)
http://www.123minsida.se/JUNIOCOLA

Cola sprang typ fot o kollade på Patrik..så jag tror det var därför det blev lite korta steg-måste träna på att springa o hon skall kolla rakt fram.
korset blir förhoppningsvis bättre när hon får lite muskler, frambensvinklar va inte så mycket att göra åt. .. få se vad det blir av tösabiten ;)
Vi tyckte det gick över förväntan o är glada att vi våga prova:)

Anonym sa...

va kul att träffa kullsyskon o mattar o hussar, våran kennel gjorde aldrig nåt sånt vilket vi tycker är jättesynd!
puss på siri

Ingela sa...

Ja det är verkligen kul att träffa kullsyskon och göra saker tillsammans:-) Vi har en toppenuppfödare som är väldigt aktiv och hon hittar på mycket olika aktiviteter. Väldigt många som har äldre hundar från Ryegates hänger också med på en mängd olika saker som våran underbara kennelmamma Annica fixar!

Lotta Löfgren sa...

hihi..jasså Siri tycker också om telefoner o dyl...kanske ryegates e sponsrade av Eriksson..och har programerat våra fina valpisar ;)
Nåväl..en liiten tröst att det inte bara e Cola som leker terrorist ibland ;)

Ingela sa...

Nej, än så länge är Siri inte intesserad! Men en av halsystrarna till Siri och Cola har stort teknikintresse. Så det kanske är Flatterhaft linjerna som är sponsrade av Ericsson :-)

Lotta Löfgren sa...

oj då...förlåt Siri o Ryegates ;)
men göm undan alla dosor o mobiler..utifallatt flatterhaft generna kommer upp till ytan ;)

Ingela sa...

Mm, jag tror risken är ganska stor att det intresset väcks...

Anonym sa...

Nån flattefnatt idag?