onsdag 5 november 2008

Födelsedag

I morse blev jag väckt av familjen med sång och godisbricka på sängen. I köket väntade presenter och en smaskig frukost. Blev lite chockad när jag öppnade paketet från Mats, i det låg 2 fototidningar och en engångskamera, som jag får "byta" med Mats när jag har lyckats bestämma mig för vilken systemkamera jag vill ha!!! Jag fyller inte jämnt och vi brukar bara ge varandra någon liten present i vanliga fall, så detta hade jag inte kunnat drömma om ;-) Men Mats har under en längre tid fått lyssna på mina önskningar om en bättre kamera att fota alla underbara fyrbenta vänner med och att ha möjlighet att ta bra kort på långt avstånd. Dessutom är Mats "teknikfreak" så jag tror att han tycker att det är roligt med en pryl som han kanske får leka med...
Nu gäller det bara att försöka förstå vilken kamera man ska välja och det känns inte alldeles enkelt. Eftersom jag har funderat på systemkamera ganska länge så har jag tittat på lite olika modeller och märken. Men det är ju så svårt att veta vilken modell som är den bästa för mig så jag måste nog klura ett tag... Tips mottages tacksamt :-)

Av Filippa fick jag lite pysselgrejor, Linn och Siri gav mig Stig Larssons Luftslottet som sprängdes. Jag har läst de andra två böckerna och gillat dem jättemycket, så jag längtar efter att "sluka" den här. Fick också två goda tesorter, en tekula och lite godis...

Linn har varit ledig från skolan idag så hon har passat på att baka en smaskig cheescake med blåbär som vi ska ha till kvällen :-) Receptet kommer såklart från Linns favorit Leila!

7 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

GRATTIS!!! ja må hon leva lalalalala!!
Å vilken karl, som ger dig så fina presenter :) vad kul, de e bara att välja o vraka nu då;) Då längtar vi tills det kommer massor mad snygga bilder här då ;)

Anonym sa...

Jätte grattis på födelsedagen.
Kramar från oss.

Anonym sa...

GRATTIS!!!! Du kan ju kolla med Lotta eller med Jessica på Skeppartorps (länk från min sida!) vad de har för kameror. Lottas bilder är ju fina och Jessica tar många fartiga och skarpa bilder min sin kamera också, kolla hennes blogg för smakprov!

Anonym sa...

hellu hellu o jättegrattis! Canon Eos 400D är en bra kamera. Nikons grejer är också bra! taxpussar till flattefnatten

Caroline sa...

a jag kan ju gå i god för den underbara cheesecaken, underbart god Linn!!
Vi diskuterade ju skillnaden mellan "vanlig" kamera och systemkamera när det gällde Zoomen osv. Kom på en till sak när jag kom hem och det är att jag tycker att man med systemkameran kan finjustera zoomen bättre om du förstår vad jag menar. PÅ "vanliga" kameran tycker jag ibland att den zoomar in och ut i för stora delar om du förstår vad jag menar. Med systemkameran kan man zooma pyttelite!!
Nu ska jag iväg till klubben med Vilja, hon hoppas på att få träffa systeryster där...

Lotta Löfgren sa...

Vi har en Nikon D 60. Den är jättebra tycker vi..men fortfarande mycket kvar att lära..slarviga jag som inte lärt mig alla inställningar :) Hoppas du köpt en till på lördag, då kan vi knäppa ikapp ;)

Ingela sa...

Tack för alla braiga kameratips, ska fundera en vända till och sen försöka ta något beslut;-)En av alla mina funderingar nu är om det räcker med 10 mpixel eller om man behöver 12,4 eller 14, förstår inte riktigt om det gör stor skillnad i bildkvalite???