måndag 5 januari 2009

Träning hos kennelmamman

Idag har jag varit hemma hos Annica, träffat ett härligt gäng Ryegatare och jakttränat. Tanken var att jag skulle ha med mig båda hundarna. Träna välbehövlig passivitet med Siri men eftersom det var 16 minus ute så fick hon stanna hemma. Lite väl kallt för att sitta still länge och inte jobba.
*
Annica/Tikka, Helena/Vilja, Malin/Zelda, Per/Zorro, Jessica/Vexa och Dan/Lissa
*
Malin och jag turades om att träna med Zelda. Härligt med en så okomplicerad hund;-) Helenas Perra var snäll och kastade markeringar åt oss alla.
*
Vi började med att gå ut tillsammans, både förare och hundar. La ut dummies på fem olika ställen för att använda till dirigeringar.
*

Vilja och Helena
*
Vi "värmde" upp med att skicka hundarna på valfri dirigering.

Malin och Zelda
*
Sen tränade vi walk-up i par. Perra kastade en dubbelmarkering. Hundföraren vände skickade först på valfri dirigering och sen på markeringen. Det var "premiär" för mig att gå walk-up och göra den här typen av övningar, jättekul! Det känns som en stor förmån för mig som är nybörjare att ha en så pass duktig hund som Zelda att träna med;-) Känner mig nöjd med dagens övningar.
*

Jessica och Vexa



Lissa och Dan

*

Avslutade dagens övningar med skicka hundarna på dirigeringar och hämta in kvarvarande dummies.

Efter två timmars träning var alla ganska frusna och det var skönt att komma in i värmen. Thomas hade gjort i ordning jättegod mat, kaffe och kaka. Hundprat blev det också en hel del förstås;-) STORT TACK Annica för att du ordnar dessa trevliga träningsträffar!!! Tack Thomas för att du ser till att hungriga hundförare blir mätta. Tack alla Ryegatare för en trevlig dag;-)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka rar hundar du har. Är själv ägare till en sharpeiflicka som heter Ebba. Hon håller inte på med jakt eller agality...
ha det bra!!

Lotta Löfgren sa...

Vilken höjdare att få ha Zelda att träna med. Det är ju så mycket att lära. Siri kommer att ha en duktig tränare inför sin jaktkarriär...stackars Cola..hon får dras med oss nybörjare...som ska göra alla de där misstagen, som man sedan inte fattar hur man kunde göra..jaja, tur att vi kan läsa lite hos alla "ryegatesbloggare "hur det kan gå till osv:) jättekul att få läsa!hoppas att vi ses snart:)

Anonym sa...

Tack själv för en härlig dag!

Lite kul det där med hur kallt det var idag...jag hade först skrivit
-17 grader, Jessica hade skrivit
-13, Annika -14 och du -16!! Undrar vem som har rätt egentligen, hihi :-) Kram

Anonym sa...

Kul att ses, ska försöka att komma den 24:e oxå!

Vi kan väl konstatera att de va kallt men bara åt tårna - ganska skönt ändå i solen;)

Ha de gott

Anonym sa...

Ni har det bra, ni Ryegatare, det ser jag.....

Anonym sa...

kennelmamma träning såg kul ut! va me flattar! va me snö!!! här är bara ett fint frostlager! busa i snön från oss med!!!

Anonym sa...

Ja, vi längtar också efter snön... Så kul med träning dock! JAg är så inspirerad just nu, vill ta itu med denna träning och få några resultat! Bita tag i det som faktiskt inte fungerar och inte bara träna det som hon redan kan bara för att det är kul... (den andra träningen är ju också kul!)

Håll tummarna för att vi får snö här med!

Lotta Löfgren sa...

nej de kommer INTE att få vara ifred..haha..cola e helt galen. o nu börjar hon bli så stor..så att hon kommer åt överallt. Jag äruppriktigt glad o tacksam för att vi jobbar som vi gör..vilket innebär att cola inte behöver vara ensam så långa stunder...för just nu känns det som hon skulle kunna demolera huset i ett nafs..gäller verkligen att hon är trött o nytränad om vi ska lämna henne ...phu...inte blir det långtråkigt med en 7 mån flat i huset iallafall..

Anonym sa...

Kolla in på Maria Hagströms sida när hennes syrra tävlar lydnadsklass 1, såååå ska det gå till!! Jessica hade lagt ut den på sin sida, jäklar vad duktiga de är!!

Lotta Löfgren sa...

tack tack..hoppas bara inte att cola kommer på hur man ska dricka vatten ur dörren, för då e risken stor att vi får fixa golvet oxå;)

Anonym sa...

Matte pratade med sin mamma förut.
Är erat hus ganska nybyggt?
Mattes mamma brukar vara ute och ro i åmynningen och sa attdet är ett nybyggt hus där.
Men jag får i alla fall åna båt i sommar så jag kan ro till er. Anars hittar ju matte bilvägen också.