fredag 16 januari 2009

Lugna dagar

Senaste dagarna har vi ägnat oss åt så lite aktiviteter som möjligt. Försökt att bara träna passivitet. På promenader har Siri fått gå mycket i koppel medans jag använder Zelda som störning och låter henne vara lös. Mycket tålamodskrävande både för Siri och matte... Har även ägnat en hel del tid åt att bara sitta och "glo". Folk i min omgivning undrar nog lite när dom ser oss... En kvinna och två hundar som bara sitter mitt på en gräsplan och gör ingenting *ler*. Inser att passivitetsträningen är väldigt nyttig för mig också... Jag blir ganska fort rastlös när jag bara sitter. När jag promenerar blir det gärna i rask takt, nu går vi lååångsamt och jag får chans att se något av omgivningen *ler*
*
Man blir trött av att vara passiv
*
Vi hade ett litet avbrott på lugnet i ondags. Då var Caroline, Ambra och Vilja hem till oss på en fika. Hundarna fick leka ett litet tag ute med varandra.
Undrar om det går att bita loss den här?
*
Inomhus har hundarna fått lite hjärngympa med "godispussel". Roligt att se hur dom löser pusslet, krävs lite tålamod för att få fram godsbitarna. Men båda lyckades efter ett litet tag.
*
Själv har jag fortsatt med att försöka göra en grundlig utrensning i skåp och lådor. Men det går långsamt, har fortfarande mycket kvar att rensa... Fy vad mycket prylar man samlar på sig som man egentligen inte behöver!
*

Sniff, det luktar ju godis här, var är den?
*
Nu ska jag sätta mig ner och bläddra i en av mina favoritböcker, Leilas "a piece of cake". Försöka välja ut ett av alla smarriga recept och baka till morgondagens valpträff!

12 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

ååå vad du e duktig o ska baka!! vi köper lite med oss..känns som om baknig inte hinns med här idag;) kanske lite semmeltårta..eller nåt. kul med sådandär aktiveringsgrej..faktiskt har våra hundar aldrig provat en..
passivitet e ju jätteviktigt..tycker ändå cola e ganska bra på det..ställs ju på test när man stannar o snackar med någon utomhus också..skulle kanske träna mer på det vi med.ska bli kul att ses imorgon...är det lika kallt där bortöver?? här e det -17 idag..brr

Ingela sa...

Jag tycker att aktiveringsakerna från Nina Ottosson är jättebra! Det finns en mängd olika varianter att välja på!

Anonym sa...

vilka gosproppar!
sån där leksak funderar vi på o köpa oxå!

Anonym sa...

Åh va söta dom är mor & dotter där de ligger med huvudena ihop!! Mycket bra att verkligen träna passivitet! När Vilja var yngre pluggade jag en hel del hundkurser och då gick jag oftqa ut i skogen, la ut ett sök, band upp henne (pudeln fick vara lös) satte mig på ryggsäcken och läste/pluggade, samlade ihop dummiesarna och gick hem!! Ljudbok är också bra att ta med så man inte blir så rastlös....men nu ör det lite väl kall att sitta still och läsa :-) Ha så trevligt imorgon på valpträffen....ser fram emot att läsa om den sen på bloggen! Hälsa de jag känner! Kram!

Anonym sa...

Vilket jättebra initiativ läsa Leilas bakbok innan valpträffen imorgon!! Vi ses då ;-)

Anonym sa...

tack för tipset det ska vi göra!

Lotta Löfgren sa...

tack:D det var snällt sagt:) du skulle nog inte bjuda hem oss för tapetsering om du hade hört..den lite lätt irriterade tonen jag fick på slutet..när det inte funkade med mönsterpassning...eller orden jag använde när ena borden hamnade upp o ner...jaja, den fick hälsa direkt på soptunnan;) nu har jag filmat p o j ute han får fixa ett inlägg lite senare...och sedan fick Cola present på posten..det blir morgondagens blogginlägg...eftermiddagens blir valpträff;) syns imorgon

Anonym sa...

Det är verkligen nyttigt för en flatt att träna passivitet så det gör du rätt i.

Hoppas ni får en jätte rolig dag på valpträffen i morgon.

Anonym sa...

passivitetsträning är tråkigt men nyttigt!!!! Ha en bra valpträff imorgon och trevlig helg!

Anonym sa...

Lugna dagar är trista dagar min värld. Fast matte påstår att det är bra med såna. Tror jag ska önska mej en sån där aktiveringsgrej när jag fyller år. Snart är det sommar så jag kan komma simmande till er !

Anonym sa...

Åååå att inte ja kommer imorgon å får smaka - den boken är ju underbar - så mkt gott! Ps. men ja kommer den 24:e;)

Söta mor & dotter är på bilden bredvid varandra!

Ha de roligt imorgon!

Caroline sa...

Passivitet är ju så viktigt... och jag håller med om att det kan vara svårt för en själv också...

Men jag saknar en bild...??? ;-)