söndag 11 januari 2009

Grå och trist städhelg

Har varit hemma hela helgen och tagit hand om välbehövlig städning och tvätt. Passade även på att städa köksskåpen och försöka strukturera upp i överfulla garderober. Laddar nu för att ta kratftag med vårat arbetsrum där högar av diverse saker väldigt lätt samlas...
*
Insåg att jag behövde ta en tur till IKEA idag för att köpa lite bra förvaringslådor. Så att det kanske är lättare att få lite bättre ordning. Efter övertalning lyckades jag få med mig Mats dit ( tillhör inte hans favoritutflykter). Om jag åker till IKEA tycker jag att det är ganska roligt att sakta promenera genom varuhuset titta och bli inspirerad. Mats använder taktiken att så fort som möjligt komma till kassorna. För att undvika att jag hittar en massa saker som ska släpas hem och monteras *ler*. Men idag klarade han sig ganska lindrigt undan... Det blev faktiskt bara några nya hyllor till garderoberna och förvaringslådor. Plus dom obligatoriska servetterna och ljusen!
*
Siri har på några dagar förvandlats från min prinsessa till en revolterande tonåring. Saker som har varit självklara och fungerat tidigare struntar man gärna i: Vaddå sitta och vänta på att få klarttecken för att gå ut? Sitt-stanna betyder det verkligen att man ska stanna?? Kopplet kan man väl dra i? Nosa på ALLT under koppelpromenaden är väl ok?? Betyder nej verkligen nej?
Ja, just nu ska tydligen matte "hårdtestas" och ifrågasättas konstant. Så nu får det bli en period med mycket och tydlig passivitetsträning. Inlärning av nya moment får vänta...
*
Nu ligger du still!
Tonårsterroristen i farten
*
Nu ska jag sjunka ner i TV soffan och titta på Mamma Mia tillsammans med Linn!
*

Hoppas att det finns några chips kvar till mig!



19 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

hahaha..du..jag ler och känner igen:) sov gott, nu ska jag sova så att jag orkar med bångstyriga, jullovströtta barn imorgonbotti..första dagen i skolan...

Anonym sa...

Hehe, tonåringen är på väg!! Men det kommer att gå bra, det är bara stå ut tills de fyller 3 ungefär!! ;-)

Jag älskar Mamma Mia!!

Anonym sa...

He he, visst är det kul med tonåringar?? Jag har ett par förslag: vi "tjejer" (ja ja) borde åka själva till IKEA, varför ska männen bara titta på det man åkt dit för?? Man måste ju kolla ALLT så man inte missar nåt!! Sen borde vi ha en tjejkväll med gott att äta o dricka och en helkväll med Mamma Mia. No guys allowed!!

Anonym sa...

tonårsrevolten kommer man liksom inte ifrån det är bara att bita ihop o härda ut...puss på flatteknattarna

Lotta Löfgren sa...

åå ja, vad kul det ska bli på lördag.vi skulle verkligen också behöva en grovingång...isch va lortiga det är. och man kan knappt gå på prommis heller för det är glaghalt ote..is, med smält vatten på:( nu satt vi in en liten filmsnutt på Cola:)

Lotta Löfgren sa...

understryker påbörja
de ska endast påbörja 7 grundfärdigheter, de sista.;) ..p vill att hon ska kunna alla när hon är ett år. få se om det blir så ..men just vid lydnaden har han inte märkt så mycket "tonår"..få se om det dyker upp..isådanafall blir det såklart lugnare här med;) Juni löper förfullt..så man hoppas ju att hon kan fokusera på träningen också..man får ta det som det kommer;)

Lotta Löfgren sa...

men gulligos siri..klart jag förstår att hon e go..för det mesta;) monstersyrran här hemma blir man allt lite trött på oxå ibland. Speciellt när man e på promenad utan Patrik, eller när hon är ensam hemma, elller lite rastlös...eller..ja det kanske räcker nu;) hoppas att de får leka lite på lördag med varandra o bli R-I-K-T-I-G-T trötta...så de sover i några dagar sedan;) kramiz

Anonym sa...

Härligt, då är det fullt ös hos er!!!!Men hon växer snart till sig.... Tjing

Anonym sa...

Sååå din man gillar inte IKEA...trodde alla karlar älskade IKEA *ler*! Min har till och med hittat genvägar inne på IKEA som han lyckats lura mig att ta...(jag med mitt lokalsinne hittar ju inte ens inne på ikea)...så jag har märkt efteråt att jag har missat halva ikea....du vet där nånstans vid gardiner, ramar och mattor!

Kram

Anonym sa...

Min matte tar sej också så snabbt som möjligt till kassan.
Fast hon inte är karl!
Bygga hemsida är superenkelt man behöver nästan inga kunskaper säjer matte. I alla fall inte i det program hon använder.
Så klart tjejerna ska h en egen hemsida.

Anonym sa...

Vad roligt de såg ut att ha hundarna!!! he hee. Inte sovit alls inatt så jag hoppas jag inte får några joursamtal inatt för nu behöver jag sova.

Har inte hunnit träna idag men Tyra fick följa med husse till stallet.

Kram

Agneta

Anonym sa...

Härligt me terroristen!
Blir så glad av att läsa, själv skulle ja vilja bo granne me IKEA eller i ett av dom uppställda färdiga rummen dom har där;)

Ha´t bra

Ingela sa...

Vi får ordna en Ryegatesträff utan män och hundar på IKEA!!! Det vore nåt...

Anonym sa...

En strålande idé det där med att ni tjejer skulle ta en heldag på IKEA. Säg bara till så jag passar hundarna!
Men varför bara en, kanske skulle ni passa på att göra detta till någon form av tradition, säg första lördagen varannan månad till exempel.
Senare på kvällen föreslår jag en trevlig tjejmiddag med tillhörande montering av era inköp.
Jag lovar att hålla mig borta tills allt är klart!

Anonym sa...

Men Mats då, inte ska vi tjejer ha ALLT skoj... Här kommer en finfin idé: Vi tjejer åke till det stora möbelvaruhuset, strosar om kring och handlar allt nödvändigt vi inte visste vi behövde. Hem och fixar god mat och dryck, sjunger vackert till Mamma Mia medans ni MÄN monterar ihop allt skojigt vi shoppat ;-) Vi kan servera er Öl och Jordnötter om ni är riktigt snälla och inte svär över alla monteringsanvisningar ;-)

Lotta Löfgren sa...

haha..det ÄR livsfarligt!!! spesiellt när man håller en "levnadsglad" 7 mån flat i koppel...if you know what i mean?;)

Lotta Löfgren sa...

nej fy för sjutton hur det ser ut här hemma. kom just hem från ännu en promenad. ..:(

Anonym sa...

Jag måste nog erkänna att jag i de flesta fall gladeligen skulle sälja mina tjänster för en påse öl och lite jordnötter, men någonstans måste även jag dra gränsen. I detta fall gäller att den som handlar på det stora möbelvaruhuset också monterar det som köpts. Kan(om ölen serveras riktigt kall) bistå med lite tips och goda råd om hur man kan anpassa den inköpa varan så att den stämmer med den medskickade (och vanligtvis felaktiga) monterings anvisningen

Anonym sa...

Tänk att män ska vara så svårtflirtade.. Då köper vi väl mest värmeljus och sånt som inte behöver monteras, vi är inte så knussliga ;-) Kan nog med lätthet brännna ett par tusen spänn ändå, nenas problemas!