måndag 8 december 2008

Trasig bil hur kul e de?

Igår kväll åkte Mats till Norrtälje för att hämta Filippa hos en kompis. När dom var nästan hemma sa det pang i bilen och den började låta jätteilla. Som tur var lyckades Mats i alla fall ta sig hem med bilen. Sen var det bara att ringa efter bärgningsbil för att kunna få upp skrället till verkstad ( som tur är har vi bärgarförsäkring) Till saken hör att Mats åkte till USA i morse så det är jag som har fått ägna dagen åt att möta bärgningsbil, ringa försäkringsbolaget och prata med bilmekaniker. Jag har inget körkort och kan inte ett dugg om bilar. Tycker bara att en bil ska rulla *morr* Bilmekanikern ringde när han hade tittat på "vraket". Berättade att det var en MASSA fel på bilen:vänster sida baks hjulnav, hjulspindel, hjullager och handbromsbackarna. Plus att bromsskivor och bromsklossar på båda sidor är rostiga och helt slut. Så det var bara för mig att ta beslut om lagning. Ha jag som ens inte vet vad han pratar om... Men en sak vet jag och det är att vi behöver bilen! Så det är bara att bita ihop och ta fram tjocka plånboken, billigt blir det inte... Vet en mängd saker som jag skulle kunna ha lagt dom pengarna på två veckor före jul:-( Dom har i alla fall lovat att bilen ska vara klar till på fredag. Så det får vi verkligen hoppas, vi ska åka ut till landet då sista gången före jul!
.
Nu till något mycket roligare, hundträning. Idag var jag ute och tränade lydnad och passivitet med Siri. Just nu nöter vi mycket grundläggande moment. Men det är så kul för Siri är alltid lika "villig" att jobba. Trots att det jätteblött i marken slänger hon sig ner och viftar på svansen när hon får ett liggkommando! Avslutade träningen med lite nosövningar. jag gömde godisbitar i barken på några träd. Lite klurigt men Siri tycker att det är jättekul och jobbar bra med näsan.
Tänk att det växer godis i träden

Kanske att det finns några på marken också?

11 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

hihi...godisträd. Lyllo siri som har så påhittig matte. Här har det inte funnits godisträd, bara godis på marken:( kanske växer det upp ett smarrigt träd snart ;9
Kul att det går bra med träningen:):) Cola kan typ inga kommandon ännu, bara frivilliga. Man skäms ju nästan!!NÄ NU, får allt p lära henne orden oxå.
DUKTIG SIRI:)

Anonym sa...

Jag hittar buskar som det växer köttbullar på ibland.
Mycket trevligt!
Trist med bilen!
Såna ska bara fungera!

Anonym sa...

Bilar ska rulla!!! På sin höjd ska man behöva tanka och kanske, kanske fylla på mer spolarvätska... En verkstad hade kunnat lura mig med, har ingen aning om vad som är skäligt pris eller vad man ska ha en drivaxel till ;-) Och då har jag ändå haft körkort i 24 år *ler* Men godisträd verkar kul, nästan som Pippis sockerdricksträd!!

Anonym sa...

Bättre att du skaffar några hundar till och åker hundspann i fortsättningen, billigare och säkert treligare också ,o))
hoppas det fixar sig / annica

Anonym sa...

Filmen var riktigt härlig igår och tänk, det finns kareoke version för oss att sjunga med också ;-) Ja hua, Thomas tyckte filmen Matrix var jättebra... Ett två timmar långt epileptiskt anfall om du frågar mig.. Helt olika tycken vad som är underhållning!! Och Pierce Brosnan som är med i Mamma Mia tål att tittas på *ler*

Ingela sa...

Härligt att få sjunga med till alla gamla Abba låtar:-) Men det får jag göra när jag är ensam... Filippa tycker att jag är mycket PINSAM när jag sjunger...

Anonym sa...

å ett godisträd! det är bästa sorten! måste be matte plantera!!
nuu äntligen är matte på benen igen så vi kan blogga, vi har så tjocka tassar att vi trampar på för många tangenter samtidigt annars....

Anonym sa...

ha en trevlig fredagkväll med mycket soffgos o gottiga grejer o äta!!

Anonym sa...

glad lucia!

Lotta Löfgren sa...

vill bara önska er en fin lucia!! Trevlig helg.kramizar från Cola med familj

Anonym sa...

Hoppas att du har haft en bra Lucia!