tisdag 7 oktober 2008

Hundträning

I lördags när vi var på landet hade jag en härlig dag med fint väder och hundträning. Passade också på att ta en ordentlig promenad med Zelda som var lycklig att slippa asfalt och Siri ett tag. Jag la ett större sök i ganska tät och snårig terräng som Zelda klarade galant. Tränade lite markeringar och dirigering ute på åkrarna. Gjorde ett närsök i ett litet område med högt gräs, där jag använde valpdummies, tog ett tag för Zelda att få in dom men hon löste uppgiften efter en stund.

Zelda i full fart

Filippa och Zelda

På söndagen innan vi åkte hem till stan igen fick en överlycklig Zelda göra några markeringsövningar i vatten och ojoj vilken fart hon hade!


Zelda och Filippa

Siri försöker jag koppelträna ganska mycket just nu. Koppelgåendet har blivit bättre sen Zelda har kommit hit, Siri klarar att gå lite mer vid min sida. Men det får gärna bli ännu bättre... Hon är betydligt mer följsam när hon är lös, då snubblar jag nästan på henne, så jag vet att hon kan bättre:-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jag förstår inte att det ska vara så svårt att gå i koppel!! JAg behöver träna det med mina vuxna också...
Har just lämnat mina två till Ida nu, jag har lite separationsångest...
Kul att du gillar att ha Zelda hos dig, för blir det löp för Vilja kommer ju hon till dig och du får vara hundvakt ett par veckor till!!

Ingela sa...

Förstår att du har separationsångest... Vilja är välkommen!!! Jag tycker bara att det är kul att ha 2 hundar i huset :-) Linn blir nog också glad, för hon kommer nog sakna sovkamrat när Zelda åker hem!

Lotta Löfgren sa...

Här behöver också tränas på koppel. Cola är jättestark och när hon går på långst koppal drar hon gärna. Känner hon en lukt tar det tvärnit och det gör såå ont i händerna. Skönt om man kan släppa lös för att uträtta behoven och sedan får hon gå på sidan när man går på promenad. Det är ju ganska skönt iallafall att ha dem på sidan när man går med 2 st..man blir lätt invirad annars ;)

Anonym sa...

Ååååh, verkar som Zelda har haft det hur kul som helst!! Vem vet, hon ä5r kanske välkommen tillbaka??!! Ikväll åker vi hem, ska både bli kul och tråkigt. Vädret här är toppen men hemma är bäst ;-)

Ingela sa...

Zelda är väldigt välkommen tillbaka!! Vi kommer sakna henne mycke...

Anonym sa...

testa att gå långa promenader med Siri också märker du väl ganska snart att det är vad en sådan hund behöver. Hon kommer nog bli lugnare och lära sig saker snabbare också, när ni kan gå en riktigt promenad kan ni börja träna sök.