söndag 15 februari 2009

Ryegatesträff

Igår jakttränade jag och Zelda tillsammans med Helena/Vilja, Tommy/Mynta och Annica/Tikka/Pingla. Vi jobbade med "gummibandsövningar" mellan två olika målområden. Övade stoppsignaler och tecken, försökte hela tiden utmana hundarna och ge dom uppgifter som dom INTE förväntade sig. Sen avslutade vi träningen med att träna dirigeringar rakt ut mellan dom två olika målområdena där vi jobbat tidigare.
*
Väldigt nyttiga övningar både för hundar och förare. Jag behöver öva mycket på att göra tydligare tecken och blåsa i "rätt" ögonblick. Annica upptäckte att jag använder olika kommandon när jag skickar Zelda, både jaa och ut. Något som jag inte alls var medveten om! Skönt att träna tillsammans med andra och få hjälp att utvecklas som hundförare.
*
Helena och Vilja
Vilja, full fart framåt!

Zelda väntar på sin tur
*
Vi hade en underbar dag med strålande solsken, trevligt sällskap och rolig träning;-)
Vi avslutade inne med en varm god soppa som Thomas gjort. STORT TACK Annica och Thomas för en trevlig dag. Ni är underbara som alltid ställer upp och tar hand om oss valpköpare, TUSEN ROSOR till er!!!
*
Åter på landet ägnade vi kvällen åt lite alla hjärtans dags mys. Grillade gott, åt kolakaka och tittade på melodifestivalen. Hundarna fick varsitt smaskigt märgben!


Zelda trött efter dagens övningar och intensivt gnagande på märgben!


8 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

åh, så kul att få läsa iallafall...när man nu inte kan vara med;) trevligt värre verkar ni haft..och lärorikt. vad kul! längtar tills isommar, det blir ju så mycket lättare då att hänga med på sånt där! kram på er o ha en det sköönt på landet:)

Anonym sa...

Härlig dag låter det som! Det är så nyttigt att träna med andra och verkligen titta på varandra och komma med hjälp.

Ha en skön helg på landet!

PS. Hur går det med läxan??

Anonym sa...

Åh vilken härlig dag ni har haft och det låter som jag missat en kanon bra träningsdag.
Ha det gott

Anonym sa...

TACK för igår och tack för att ni höll tummarna för oss!! Det gav resultat :-) Eftersom jag sällan kan ta några fartiga bilder på Vilja så "lånar" jag gärna bilden på Vilja där hon har full fart framåt. Hoppas det är OK. Kram Helena

Anonym sa...

Tack för en trevlig dag och värmande ord om oss ;-) Själv tycker jag det är oerhört spännande att få se mina valpköpare med hundar utvecklas, härligt!!

Anonym sa...

härligt med ett lyckat träningspass låter som om ni hade en ganska perfect valentin

/ annica

Anonym sa...

Trevlig dag ni har haft, inte ett dugg avis:(

Fast min var ju ganska nyttig oxå, inte varje dag man är barnfri & får umgås BARA med hussen heller;)

Trevlig alla hjärtans dag till er! *lite sent*

Fortsatt trevlig helg!

Anonym sa...

Övningen där de ska gå emellan är så himla bra. Kräver koncentration hos både hund och förare. Sen är de så där skönt trötta efteråt.