fredag 13 februari 2009

Härlig hundpromenad

I onsdags träffade jag Susanne och hennes irländska setter Ronja för en gemensam promenad med hundarna. Vädret var härligt med en blå himmel och strålande sol. Tänk vad allt blir mycket roligare så fort solen visar sig. Jag längtar så till våren.
*
Ronja
Siri och Ronja

Zelda, som har rullat sig i den sköna snön
*
Igår var det dags för fotokurs igen. Vi repeterade lite av exponeringen. Gick igenom hemläxorna och fick visa upp våra bilder. Lärorikt att titta på dom andras bilder och diskutera vad som var bra och mindre bra med bilderna. Sen gick vi igenom vitbalans(temperatur på ljuset) som hjälper till att skapa stämning i bilden. Ett viktigt hjälpmedel att använda inomhus för att undvika gul, röda toner i bilden och få mera neutrala färger. Vi fick nya kluriga hemläxor. En av läxorna är att göra en portträttserie i fyra bilder med olika kompositioner och det ska vara en "röd tråd" genom hela serien. Tål att tänka på ett tag, just nu har jag inga riktigt bra ideer. Sen när man vet vad man vill visa gäller det också att klura ut hur man ska ta bilden. Inte alldeles enkelt men väldigt spännande och roligt.
*
Ikväll åker vi ut till landet, ska bli så skönt. Imorgon är det dags för jaktträning hos Annica på Ryegates, längtar...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Fina härliga vintriga hundbilder!!

Ja, det räcker liksom inte att ha iden över hur bilderna ska se ut, man måste komma på hur man ska ta bilden också...

Vi får träffas en dag och gå ut och bara fotografer!

Jag tror faktiskt att jag hann skriva det första inlägget denna gång...

Lotta Löfgren sa...

å så kul o skönt att åka till landet...och Ryegates:) vilken hääärlig prommis, var just ut på en sådan vi med..å solen strååålar:) SÅ VACKERT! nu ska jag strax åka på jobbet, men jag tar min rooosa följeslagare med mig;)

Anonym sa...

Tjaba !
Men datorn funkar ! Det är ju dessvärre min ( Lizzies .. *s* ) hemsida som gått upp i atomer .. Suck, så nu får jag nog börja leta efter en ersättare, och det jag funderar på är Cypbersites sidor ..

Fina vinterbilder förresten, och kul med fotokurs !

Har´e gott och dessutom mysigt på söndag ..:-) ( = Lita * avis * )

// Kramiz från Lizzie med matte

Glömde säga vilken himla fin Röding ni har till kompis !!

Anonym sa...

Ses imorgon!!

Anonym sa...

Eftersom jag har lovat er guidning i mina skogar till sommaren så kan jag väl visa er korkade gröna män också.
De är ju enligt min matte synnerligen underhållande med allt sitt hemlighetsmakeri.

Anonym sa...

Härlig promenad ni oxå har haft!
Jo, ja håller med dig, de e faktiskt skönt att inte ha "ull-tussar" till flattar;)

Ha en trevlig träning imorgon hos Annica;)

Anonym sa...

Kul med kennel-jakt-träning. Brukar alltid vara lyckat och kul att träffa syskon, halvsyskon och andra. Fin röd kompis på bilderna!
Lycka till med bildserien. Du klurar säkert ut något bra motiv.
trevlig helg!

Anonym sa...

Åh vad jag blir avis, jaktträning imorgon, det längtar jag också efter! Här ligger vi mest i sängen och bara gossar och myser. Har fortfarande feber men det går åt rätt håll så kanske jag kommer mig ut i helgen????

Väntar med spänning på rapport från jaktträningen imorgon då!

Kram o trevlig helg!

/Agneta

Lotta Löfgren sa...

japp..vi förväntar oss en fullständig ryegates -jakt-träff-rapport ;)ha det så kul!

Lotta Löfgren sa...

ha en fin alla hjärtans dag:)kraaamis

Anonym sa...

massa alla hjärtansdag pussar till er tjejer!!

Anonym sa...

Idag fick matte mail med bilder på ön och Mälaren.
Verkar var långt borta ännu detta med simma till er.
Bara en massa snö och onödig is

Anonym sa...

Tack för trevligt sällskap!! Kram på alla hjärtans!