fredag 6 februari 2009

Måla med ljus

Igår började min fotokurs "Digital fotografering-systemkamera-använd kamerans knappar och finesser". Det är nybörjarkurs vi ska bla få lära oss kamerateknik, fotograferingsteknik och grunder i bildhantering vid dator. Jag går kursen tillsammans med Caroline så förhoppningsvis kan vi hjälpa varandra med olika funderingar mellan kurstillfällena.
*
Det första vår lärare Johan talade om för oss var att under kursens fem veckor, får vi inte använda autoläge eller kamerans andra Sikta-och-knäpp-lägen! Nu ska vi upptäcka "bokstäverna" och tänka själva. Både kul och läskigt...
*
Lektionen igår var till stor del teoretisk och handlade om exponering. Vi gick igenom flera olika viktiga inställningar bländare, exponeringstid och ISO. Att kunna dom värdena när man fotograferar är lika viktigt som gångertabellen. Det gäller också att bli så bekväm som möjligt med sin kamera och kunna ändra inställningar samtidigt som man fotograferar...
*
Varje bild man tar ska man fundera på vad som är viktigast i bilden och utifrån det ställa in kameran. Väldigt viktigt är oxå att tänka på ljus och skuggor. Gärna titta på saker i nya vinklar en bild som är tagen från två olika vinklar kan berätta helt olika saker.
*
Ja, det känns som det finns hur mycket som helst att lära. Men det ska bli spännande, jag tror att det är viktigt att man vågar leka med kameran och prova sig fram. Att fotografera betyder lingvistiskt översatt "Måla med ljus". Jag gillar verkligen det uttrycket och hoppas att jag kommer att lära mig måla, så småningom....
*
Någon som verkligen kan "måla med ljus" är våran lärare Johan. Om ni vill se superläckra dansbilder gå in på hans hemsida :
*
Vi har fått tre olika hemläxor, två tekniska och en kreativ. Återkommer senare om hur det går. Om jag vågar kanske oxå lite bilder...
*
Ljuset, som är sååå viktigt att tänka på när man fotograferar!
*
Ha en trevlig helg!!! Själv ska jag jobba tre nätter. Så mina hemläxor får jag göra efter helgen.

10 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

på söndag...om jag inte svimmar av förståss;) å så kul o intressant det där med fotograferingskurs!!! det skulle jag vilja anmäla mig på och det ska jag också göra, såsmåningom:D
men lite tips o snygga bilder ser vi fram emot här på bloggen:)

Anonym sa...

Oj, och jag som inte kan gångertabellen...

Visst var det skoj! Tack för att du inte la ut mitt "porträtt"... ;-)

Läxan ska jag pyssla med i helgen... Jag ringer nog ikväll för att diskutera den..

Anonym sa...

Åh vad roligt OCH svårt det låter.... Jag skulle också vilja lära mig att använda min kamera på riktigt.

Jag jobbar också tre nätter nu, det känns inte så lockande när magsjukan härjar som värst på jobbet...

Anonym sa...

En sak är säker jag tänker INTE visa er Förnedringsaffären!
Ni får se alla BRA hundställen istället.
Matt drömmer om systemkamera när hon köpt rätt Trisslott.

Anonym sa...

Grattis till Linn önskar tjejerna från Värmland

Anonym sa...

Grattis Filippa!!

Va kul och spännande med fotokurs!! Kram

Lotta Löfgren sa...

tack tack Ingela, Siri o Zelda:):) Vilken hejaklack vi har:) Cola har sovit som en stock hela eftermiddagen..ojoj vad mycket hundar det fanns att kika å å det skällde o grejsades. fast det jobbigaste var nog att ligga stilla så länge;)
Ha det gott damer:)

Anonym sa...

Tycker absolut vi ska se filmen ihop.. Så kan vi sitta och snyfta ihop, ingen mascara den dan... Hoppas det gick bra nu i eftermiddags. Jag väntar med spänning på rapport!!

Lotta Löfgren sa...

tack tack för krya på dig hälsning. den funkade för idag e han frisk:):)

Anonym sa...

Ses vi på lördag?? Kram