fredag 5 juni 2009

Positiv vändning

Senaste månadens lydnadsträning har gått trögt, varken jag eller hundarna har varit tillräckligt motiverade. Siri har varit i sin egna lilla "löpbubbla", seg som sjutton och ohörsam. Zelda har pendlat mellan att tycka att det är skoj på lydnadsplanen eller vara ganska uttråkad.
*
I tisdags var det sista gången på Zeldas och min lydnadskurs innan slutprovet. Vi fick göra alla moment enskilt med våran instruktör Stina för att få tips på vad varje ekipage behövde finslipa.
*
Stina instruerar Caroline med Vilja
*

Fotgående när det funkar riktigt bra:)

Inkallning
*
Igår var det dags att åka till hundklubben igen den här gången med båda hundarna. Min motivation var inte på topp hade jobbat natten innan och bara sovit några timmar på förmiddagen. Vädret var katastrofalt, spöregn, blåst och sju grader. Varken jag eller hundarna hade någon större lust att vara ute men vi åkte iväg...vilket jag är glad för.
*
Med Siri skulle jag göra slutprov på våran kurs. Trots seg matte och äckligt väder hade Siri hittat ut ur sin "bubbla". Hon var jätteduktig, sammarbetade och hade en härlig attityd. Det var bara platsläggandet som var lite småsegt. Resultatet från provet får vi inte veta förrän på tisdag då det är avslutning och diplomutdelning. Men det kändes bra så jag hoppas att vi är godkända:)
*
Zelda hade jag anmält till en träningstävling för att slipa formen inför söndagens slutprov. Zelda var laddad och hade en härlig glad attityd. Jag är jättenöjd över våran prestation det gick över förväntan;-)
Här är resultatet:
Presentation: 9 poäng
Linförighet: 9 poäng (vä sväng otakt,vid halt snett sättande)
Läggande på stället: 9 poäng(ngt segt läggande)
Hopp över hinder: 9 poäng (tappar fotgåendet lite efter hindret)
Inkallning: 10 poäng
Platsliggning med störning: 5 poäng (satt sig efter förarens återkomst)
Helhetsintryck: 9 poäng
Totalt 144 poäng och en 1:a placering! Det enda som strulade var att Zelda satte sig upp när jag hade kommit tillbaks efter platsläggningen, något som hon inte vanligtvis gör.Precisionen behöver vi fortsätta jobba på en hel del. Domaren kommenterade att Zelda och jag var ett ekipage som jobbade trevligt tillsammans;-)
*
Så efter en lyckad kväll med båda hundarna har jag fått tillbaks min motivation och känner mig riktigt sugen på att fortsätta träna lydnad. Jag hoppas Zelda har samma härliga attityd på söndag när vi ska göra slutprovet!

12 kommentarer:

Annica sa...

Grattis till fina resultat på lydnadsplan!! heja heja ;-)

Helena & Vilja & Tina sa...

Grattis....kul att det gick så bra trots att motivationen inte var på topp :-)

Kul att du fått tillbaka lusten att träna lydnad. Kram

Agneta & Tyra sa...

Vi håller tummar och tassar för er på söndag! Lycka till!

/Agneta & Tyra

Lotta Löfgren sa...

heja syrran hälsar cola :)hoppas ni klarar det med ett godkännande, och det tycker vi ni borde göra med bravur:):)heja, heja Zelda också inför kommande prov, vi håller tummarna:)

Caroline sa...

Såå roligt att ni fick så bra poäng! Ni var riktigt duktiga!

Bara att fortsätta träningen och sedan komma igång med det "riktiga" tävlingarna!

Helena & Vilja & Tina sa...

Ja det skall bli sååå mysigt *längtar*

Ja foten känns inte alls något rolig.....var nogen ganska rejäls stukning tyvärr :-( Kram

anna sa...

Ja, vi hade roligt på kursen och jag var aldrig i vattnet..
Det går ju kanonbra med dina hundar på lydnadsplanen. Är avis på din 9a på linförigheten, det är våran katastrofövning...Det beror inte på Molle utan på att hans dumma matte inte kan gå som folk. Musse kan ibland men kan toka sej och hoppa som en studsboll ibland. Tyvärr är han så söt så han är svårfostrad...
Håller tummarna för Zelda!

Elenor och Zidane sa...

Härligt med så fina poäng och att inspirationen kommit tillbaka! Helt klart roligare att träna då förstås. Kram

Lotta Löfgren sa...

hehe...få se om Alfred oxå väer ifrån odjuren...fast just nu känns det vÄLDIGT tveksammt;)

Agneta & Tyra sa...

Igår var vi på jaktkurs! Jättekul och mycket givande! Lärde mig jättemycket igår vad gäller handling framför allt.

Hoppas ni mår bra!

Kram

Agneta & Tyra

Helena & Vilja sa...

Grattis till bucklan i rookietävlingen (tror jag det var?) Har tjuvläst om er i Caroline & Viljas blogg :-) Kram

Mia och pudelgalningarna sa...

Åh, vad ni är duktiga. Vi håller tummarna på söndag.
För övrigt kan jag bara säga...
Jippi, skolan är slut och det är sommarlov för våra tjejjer. Jippi.