fredag 29 maj 2009

Viltspårspremiär

I onsdags spårade jag för första gången med Siri och Zelda. Till Siri hade jag lagt tre korta motivationsspår på raken. För att vara första gången hon spårade tyckte jag att hon var riktigt duktig. Hon arbetade med näsan ordentligt påslagen i spåret, och hon gick långsamt och försiktigt fram. Redan vid andra spåret förstod hon vad hon skulle göra. Hon startade och tog upp spåret fint. Hon tyckte att det var lite läskigt men ändå väldigt spännande, och blev stolt över att hitta klövarna vid spårsluten :)
*
Zelda fick gå ett enkelt spår på 200-300 meter. Hon började bra med att ta upp spåret och arbeta med nosen i backen. Men hon fick snart ganska bråttom, slog av näsan och "vimsade omkring" lite. Jag fick hjälpa henne några gånger att ta upp spåret igen och ta det lite lugnare. Hon hittade spårslutet och den fina rådjursklöven :)
*
Nu ska jag strax åka iväg till jobbet. Jobbar hela helgen. Känns lite tråkigt att behöva sova bort fina dagar med vackert väder :(

11 kommentarer:

Helena & Vilja & Tina sa...

Ja det är ju inte helt lätt att hålla koll på hur långa spåren är så det var därför vi hade med GPS men man behövde visst ha koll på HUR man gick också och man kunde ite ha kartfunktion och längdmätare samtidigt så därför blev det lite tokigt spår :-) Det är kul att spåra men jobbigt när det är svår terräng och långa spår och med en hund där man behöver hålla emot med alla krafter. Duktigt av Siri att hon tog det så lugnt! Kram

Lotta Löfgren sa...

kul med viltspårspremiär:)juni e klar med sin elitdebut oxå, kändes jättebra :D

Caroline sa...

Lilla Siri var sååå duktig! Jag har sett några unga hundar spåra sina första spår och jag tycker att Siri var otroligt duktig!

Zelda var också duktig, hon behöver bara komma på att spåret ska följas hela vägen och att det inte ligger några gömda fåglar i buskarna!! ;-)

Agneta sa...

Hoppas du haft en härligt helg även om du jobbat! Det går ju ändå bättre att jobba om det är finväder än om det är gråmulet! Man blir så mycket gladare!!!

Ha en superhärlig kväll och morgondag!

/Agneta

Jessica o Vexa sa...

Vad roligt med spår, de har vi glömt bort lite - måste ta mig i kragen & starta upp de igen;)

Du ska se att när Siri har fått mer rutin på spåret så kommer osäkerheten att försvinna & Zelda kanske behöver få mer rutin & lite svårare spår för att hålla koncentration - fast bara korta spår;)

Ha de bra, hoppas att vi ses snart!

Annica sa...

Tycker nog att de som från början går långsamt och försikitgt sedan blir det bästa hundrana till slut, snyggt jobbat Siri!

Anna Musse o Molle sa...

Tycker inte det är så konstigt att en ung hund blir lite fundersam på blodspåren. Det måste vara jättespännande och lite småläskigt att gå först, framför matte och spåra något man inte riktigt vet vad det är. Jag tror som Annika att dom bästa spårhundarna är dom som tagit det lite försiktigt i början.
Ha det bra, kanske vi syns hos Annika någon gång!
MVH Anna Musse o Molle

Unknown sa...

Äh, bry dej inte om Annica. Hon vet inte vad hon pratar om. Ser väll jag att du har en liten prinsessa hemma..
Vore jätteroligt om vi kunde samla alla kungligheter och tala om hur dom styr i sina respektive kungadömen..Undrar hur hundarna ser på oss? Hovnarrar...
Ha det!!

Sigge sa...

Matte påstår att det måste regna för att det ska komma svamp så jag kan jobba som svamphund.
Ok, bara jag slipper gå ut.
Hörde talas om att mattes föräldrar nog flyttar ut till ön snart.
Sen kommer jag simmande

Elenor och Zidane sa...

Viltspår är kul. Lycka till mot championatet :) :)

Patrik sa...

förstår att det känns konstigt det där med stora barn...känner så jag med..Gurra som är längre än mig med värsta basrösten(som ibland piper iväg i falsett;))...isch, hjärnan hinner inte med:(