tisdag 5 maj 2009

Helgkurs igen:-) och ett löp

I fredags tidigt på morgonen var det dags att åka iväg på nästa helgkurs utanför Örebro, den här gången var det Zeldas tur att följa med. Instruktörer för kursen var Lisa Isenström ( som jobbade med apporteringsbitarna) och Frida Holst( som tog hand om passivetetsträningen).Jag åkte dit tillsammans med Caroline/Vilja, jättekul att äntligen få kursa tillsammans:-) Vi var totalt åtta ekipage på kursen, vi delades in i två grupper och turades om att gå emellan Lisa och Frida. Enormt bra och lyxigt att bara vara fyra ekipage per instruktör, vilket gjorde att man fick mycket bra tips kring den egna träningen!
*
Vi startade kursen på fredagsmorgonen med presentation, jaktlydnad och markeringsarbete. Efter lunch var det dags för ett teoripass med Frida, hon pratade om stress och hur vi kan hjälpa hunden med av och på knappen i lite nya perspektiv. Resten av dagen jobbade vi praktiskt med hundarna. Med Lisa gjorde vi olika sökövningar och jobbade lite med vilthantering. Frida tog hand om passivitetsövningarna och tittade på hundarnas stressnivå.
*
På lördag förmiddag jobbade vi med olika markeringsövningar, avlämningar med vilt och passivitet. Eftermiddagen ägnades åt vattenarbete, vilket var premiär för mig och Zelda tillsammans som ekipage. Zelda var väldigt ivrig men jag känner mig nöjd vi fick till ett bra sammarbete och hon väntade in mina tecken:) Det som var svårast nere vid vattnet var att få till ett bra fotgående, så det behöver vi öva mycket på...
*
På söndagen var det dags för alla kursdeltagare att få göra ett träningsjaktprov!!! Hjälp vad nervös jag var, trots att det "bara" var kursavslutning... Mina tävlingnerver är inte dom bästa så det var otroligt nyttigt för mig att prova på och starta med en så duktig och erfaren hund som Zelda. Förhoppningsvis om jag jobbar med mina tävlingsnerver så kanske jag kan vara lite lugnare den dagen det är dags för mig och Siri att starta längtar faktiskt dit lite med skräckblandad förtjusning!Nu vet jag iaf att jag "överlevt" ett träningsprov:)
*
Det var Ida Lewin som dömde vid provet. Jag hade startnummer sju av åtta så jag startade inte förrän efter lunch. Så det hann bli en lång och nervös väntan, fördelen var att jag hann se flera av ekipagen gå provet före mig. Eftersom det var ett träningsprov hade vi Frida som coach hon gick med alla ekipage och fanns som mentalt stöd om stressnivån för förare eller hunden blev för hög. En otrolig bra tillgång allra helst minuterna före man skulle hälsa på domaren...
*
Sen var det då dags för mig och Zelda att starta. Fotgåendet fram till första markeringen var ngt ostadigt mest pga av nervös matte. Zelda hade svårt att identifiera och hålla området på första markeringen, så där fick jag kalla in henne och skicka om. Sen var det en dubbelmarkering på vatten som hon löste snabbt men något omständigt. Efter vattnet var det en enkelmarkering som gick snabbt och bra. Sen en dirigering som också gick utmärkt. Söket började jättebra Zelda gick ut täckte marken väl hämtade in fem vilt snabbt och smidigt. Men sen mattades hon och blev mentalt trött, plockar lite med två vilt. Tyvärr drog den bristande vilthanteringen vid söket ner helhetsintrycket och priset till en 3:a. Men förutom avslutningen på söket är jag jättenöjd!!! Zelda är en kanontrevlig hund att jobba med hon var stadig i allt markeringsarbete och utförde ett jättebra jobb med en ovan och jättenervös förare:) Själv behöver jag träna mer och bli säkrare när jag ska ta emot viltet (tycker fortfarande att fåglarna är lite äckliga att ta i)
*
När alla hade gjort sitt prov, fått kritik och pris hade vi en sammanfattning om helgen och alla ekipage fick många bra råd och tips om vad vi behöver fortsätta att jobba på hemma.
*
Det har varit en otroligt lärorik, utvecklande och trevlig helg. Jag vill tacka dom enormt duktiga instruktörerna Lisa (som hittar på så många bra övningar som är anpassade till varje enskilt ekipage) och Frida( som har hjälpt till med nya verktyg att jobba med passivitet, förväntan och stress).
*
Tack också till alla trevliga kurskamrater, sist men inte minst Caroline för bilskjuts, stöd och pepping.
*
Caroline, Vilja och Ida efter avslutat jaktprov

Jag och Zelda, trötta men nöjda efter tre intensiva dagar


Lisa och Frida sammanfattar helgen
*
Vi var inte hemma förrän klockan 20.30 på söndagskvällen, då var både jag och Zelda väldigt trötta. Vi möttes av en kelsjuk liten Siri som var jätteglad att vi var hemma:) Jag upptäckte blodfläckar på golvet, det är tonårstjejen Siri som har börjat löpa!!!
*
Igår var jag uppe med Siri på hundklubben men vi tog det ganska lugnt tränade lite kontakt och linförighet. För övrigt satt vi passiva mös och tittade på dom andra. Siri är lite påverkad av sitt löp lite "låg", disträ och ännu mer kelsjuk än vanligt. Så vi kommer ta det lite lugnt med all träning ett tag framåt.
*
Zelda och jag ska ta en sväng upp till hundklubben ikväll och träna lite lydnad. Men för övrigt blir det nog några ganska lugna dagar för henne också efter våran intensiva kurshelg. Själv ska jag passa på att fortsätta packa upp kartonger och komma iordning här hemma.



9 kommentarer:

Sigge Svamphund sa...

Jag föredrar helt klart att tvätta kattvalpar.
De äter ju inte hundar.
Värre med alla vidriga monster som har mej på menyn.
I kväll kommer det en filmsnutt hos mej där jag jobbar som murkelhund

Jessica Holmström sa...

WOW kursen verkar ju vara toppen bra. Vad många nyttiga saker ni fick träna på och sen avsluta med en träningsprov, det låter helt perfekt.

Caroline sa...

Tack själv för en tervlig helg!
Du och Zelda har varit riktigt duktiga under hela kursen, jag är imponerad då jag genom hennes syster vet vad som finns där inne!! ;-)

Bra träning med Zelda, så du får ordning på tävlingsnerverna innan det är dags för dig och Siri att starta.

Helena & Vilja sa...

Oj vad du kursar.....två internatkurser på raken :-) verkar som en mycket bra och trevlig kurs i helgen.....var va det någonstans? Kul och spännande att avsluta en kurs med att prova på ett jaktprov! Kram

Lotta Löfgren sa...

shit vad du håller igång...grattis till jaktprovsdebuten då:)Ojoj...då är det väl dax för cola snart5 bockså att löpa...känns konstigt....hon e ju bara bebiiis;)

Annica sa...

Roligt att kursen hos Lisa var så bra!!! har förut tänkt ha henne på träffar men då var hon mammaledig.. ta det lugnt med Siri, jag skulle inte utmana henne nåt utan bara låta löpet passera. Pingla var hur spökig som helt nu när hon löpte första gången *hmm*

Agneta & Tyra sa...

Vilken toppenkurs ni fick gå. Mycket värdefullt att ha en coach med sig under provets gång som stöttar och säger hur man ska göra, vad man ska tänka på osv!!!1

Har du några bra tips på passivitetsövningar då??? Jag menar någon övning som du tyckte var extra bra, vi skulle behöva lite nytänkande där!

Kramar

/Agneta

Sigge sa...

Rulla tunna är jätteskoj!
Jag höll på mycket längre än filmen visar.
Snart börjar det dra ihop sej för min simtur till er.
Väntar bara på att mattes föräldrar ska flytta ut till ön för sommaren.

Jessica o Vexa sa...

Stora flickan Siri;)
Håller helt med Annica, ta de lugnt vid löpen, låt dom passera & träna bara sånt som hon redan kan.

*Duktig att ge råd till andra men inte mig själv...*

Kul att de gick så bra på kursen, mamma zelda är en duktig hund med en massa härlig energi som vill ut!

Hoppas vi kan ses snart igen!