söndag 22 mars 2009

Jaktlydnadsträning

Jag har inte haft tid att skriva på ett tag. Men nu ska jag försöka sammanfatta senaste dagarnas hundträning.
*
I lördags var det dags för min och Siris jaktlydnadskurs. Vi startade med fotgåendet. Siri och jag fick börja medans dom andra var passiva. Siri skötte sig så bra hon kunde med matte som hade en halvtråkig attityd ( hade bestämt mig från start att Siri inte skulle klara att koncentrera sig) Usch vad orättvis man är ibland... När det var vår tur att vara passiva "ryckte" jag upp mig och började tänka positivt istället och vi fick till ett bättre sammmarbete:)
*
Fotgående med surmatte
*
Sen fick vi öva närsökssignalen med godis. Siri jobbade fint och använde näsan bra.
*
Sista övningen för dagen var markeringar. Siri hade en stark dragning till Tikka och Leia som låg en bit från området med markeringen. Så första gången jag skickade henne kunde hon inte "motstå" frestelsen att tjuva sig fram till dom istället. Skickade om henne två gånger med bättre resultat:)

Tjohoo nu kommer jag!
*
I söndags åkte jag hem till Caroline och vi tränade jaktlydnad med Siri och Vilja.Under fotgåendet jobbade jag med Siri lös vid min sida och det fungerade riktigt bra. Trots att Vilja fanns i närheten som störning:) Vi gjorde några strösselövningar och Siri skötte sig jättebra.
Avslutade med att Siri fick hämta två enkelmarkeringar.
*

Siri och Vilja, två systrar söta!

*

Igår så var det dags för första passet på Siris lydnadskurs. Vi övade linförighet, sitt stanna kvar och ligg. Tycker att Siri var riktigt duktig kunde hålla ett bra focus på mig och vara lugn i passivitet. Men hon blev mentalt trött av alla nya hundar och oron i gruppen.

*

Idag har vi haft utbildningsdag på jobbet. När jag kom hem åkte jag till brukshundsklubben för att träna lydnad med Zelda, Caroline/Ambra och Kicki/Borka. Zelda hade en härlig attityd och jobbade på bra. Vi börjar få till riktigt snabba och snygga lägganden nu:)

13 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

vad roligt att läsa om ert kursande. jädrar vad ni håller igång:)å vad STOOR hon har blivit, lillsiri, jag var så förvånad, kände knappt igen henne:)FIIN:)å vad kul det kommer bli att få träffa henne igen!och dig också förstås..och zeldis:)

Anonym sa...

Va dktig du är som hinner med att träna båda hundarna och mitt i flytten och allt....eller hur? När bär det av? Ja man blir verkligen löjigt stolt när någon berömmer ens barn :-) De är ju det bästa man har gjort! Kram

Anonym sa...

Ja Siri har verkligen växt på sig! Snart ingen lill-Siri längre... Ni är så duktiga ;-) Glöm nu inte slänga massor. Härligt med en utrensning, då kan man köpa mer sen *ler*

Anonym sa...

Lyllo dig som får dina utslag på benen :-) Kram

Lotta Löfgren sa...

tack tack för tumm o tasshållning:)wii, vad spännande detta är:)

Birgitta & Lizze sa...

Duktiga ni är som tränar så flitigt !

Helt säker på att viss Lizzie oxå skulle tycka att det är mycket bättre att vara positiv än passiv .. * fniss * !!

Onödigt att träna just passivitet när det finns såååå mycket kul att göra istället ..:)))

Kramizar

Jessica o Vexa sa...

Härligt att se systrana bruna;)

Framåt går de på träningen oxå!

Ha de bra!

Kramen

Sigge sa...

Vad duktiga ni är som tränar så mycket hela tiden!
Jag bara väntar på öppet vatten så jag kan simma ordentligt igen.
För att inte tala om murkelsäsongen som kommer snart (om det nångång blir vår)

Caroline sa...

Ni är så duktiga tycker jag!
Tack för ett trevligt tränikngspass, det får vi snart göra om!

Elenor och Zidane sa...

Roligt med lite träning. Kul att se när det går bättre och bättre. Siri och Vilja var så söta ihop.
Tjing

Helena & Vilja sa...

Ojoj har ni fullt upp med flytten, eller.....eftersom du inte hinner uppdatera ens minsta lilla! Hoppas ni hinner njuta lite i det härliga vädret iallafall :-) Kram

Jessica o Vexa sa...

Hejsan!

Hur går de me flytten? Hoppas ni njuter av våren!

Ha en bra vecka!

Lotta Löfgren sa...

håller ni på att flyyar för fullt, eller e ni klara??eller vad packar du för?härliga dagar i solen nu:D