söndag 1 mars 2009

Jaktfotgående

Igår var Siri och jag iväg på den första praktiska lektionen på jaktlydnadskursen. Övningarna fokuserade på fotgående. Vi fick börja med att jobba självständigt. Annika och Åse gick under tiden runt till alla ekipage. Tittade, gav råd och tips på vad som behöver förbättras. Jag behöver bli snabbare att korrigera när Siri går med nosen i backen och äter snö. Sen fick även öva på fotgåendet när Annica och Åse gick runt och kastade dummisar som störningar.
*
Vi tränade även lite stadga och fick göra en "strösselövning". Hunden sitter och föraren står en bit ifrån kastar dummisar runt hunden som ska sitta kvar passiv.
*
Sista övningen var en "mini walkup". Vi gick på linje men utan skott och hundarna fick inte hämta. Åse kastade dummiesar som förarna fick hämta medans hunden fick sitta kvar och vänta.Träningen avslutades med lite lugn samling vid ryggsäckarna och alla fick tycka till om träningen.
*
Jag tycker att träningspasset gick över förväntan. Känner mig nöjd över att Siri var lugn och kunde vara hyfsat koncentrerad. Trots ny miljö, människor och hundar. Hon var jätteduktig och satt stadigt när vi gjorde strösselövningen. Sen har vi en hel del att jobba på när det gäller fotgåendet, bla snöätandet och nosen i backen. Mentalt blev hon väldigt trött mot slutet men det är jag inte förvånad över. Hon är inte van vid så långa träningspass än.
*
Åse
En till Ryegatare på kursen, Lissa med husse Dan

Siri väntar på matte
*
Efter kursen var vi tvugna att åka hem till Märsta för att Mats skulle åka till USA, halv sju imorse. Hemma tittade vi på melodifestivalen. Tycker inte att något av gårdagens bidrag var bra. Hoppas att det blir Måns Zelmerlöw som vinner i Globen!!! Han är klart bäst ;-)
*
Idag har jag bara varit hemma och njutit av att promenera med hundarna i det underbara och soliga vintervädret :)

17 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med kurs och kul att hon skötte sig så bra lilla Siri! Va fin hon är på bilden där hon tittar efter matte :-) Oj "stackars" Mats som måste åka till USA imorse när vi har såå härligt väder här hemma :-) Kram

Anonym sa...

Jag bara väntar på att önödiga isen försvinner så att det går att bada igen. Sen ska jag ta båt eller simma till er.
Så ska jag ju guida er i mina skogar också. Blir en upptagen sommar.
Var i en tänk guidenings skog idag.
Lyckades väcka en enorm vildsvinsgalt!!!

Lotta Löfgren sa...

neeej alzasar e ju bäst;) vad kul med kurs och vad roligt att Siri e så duktig:)..då finns det kanske hopp för cola också...någon gen borde ju hon ha fått samma;)jättekul att du skriver om vad ni får göra på kursen..då kan vi ha lite egen kurs härhemma;)

Anonym sa...

Skoj att kursen uppskattades ;-) Tycker ni är jätteduktiga och nu får ju du hela TVÅ veckor på dig att träna efetrsom du inte kan komma nästa gång ;-)

Anonym sa...

Det är bra med stadgeträning. Det har ju jag och Zidane med tränat i helgen. Nosa i snön är mysigt förstås.....

Anonym sa...

Låter som en bra kurs!
Fotgåendet med Vilja måste jag också träna... Kanske ska vi planera in ett gemensamt pass??

Måns Zelmerlöv?? Hmm, jag har inte hört så många bidrag,, men i helgen när jag sov framför tv:n hörde jag något med typ opera i som jag tyckte lät bra.

Anonym sa...

Ja, det är jättekul! Jag hoppas verkligen att jag orkar hålla ångan uppe hela tiden. Vi ska ju som sagt var hålla på i 3 månader! Början är då bra i alla fall! Fick ihop drygt 31000 steg igår om jag omvandlar snöskottning och crosstrainingen. Helnöjd med dagen och att jag är upprätt idag utan alltför onda ben, he hee.

Kul jaktträning. Ja det här med fotgåendet, det är inte lätt!!! Det är bara att kämpa vidare och vara konsekvent! Det har jag varit lite dålig på men jag jobbar vidare på detta! Någon gång ska jag väl lära mig också!!!! he hee

Kram

Agneta

Anonym sa...

Tack så väldigt mycket för grattiset.
Är otroligt nöjd med dagen.

Lotta Löfgren sa...

ja, visst var han sööt i vagnen:)men snart e det kört, då får han inte plats i vagnen.
jag längtar också till våååren:)kramis

Anonym sa...

Ja jag hoppas att vi kommer trivs bra med Ägir! Vilken rolig och nyttig kurs du går, jag blir riktigt avundsjuk!
Ha det gott!!!

Lotta Löfgren sa...

japp. rökta märgben tror jag det var...så slipper man det råa äckliga. hihi, jag tar o skriver dit det i bloggen tror jag, kanske man tror att det är svartruttna ben annars;)

Anonym sa...

Verkar som om ni haft en riktigt bra träningsdag !!!
Sööööt Siri !!

Kramizar från oss, som alltså varit ännu mer insnöade än vanligt alltså .. *s* !

PS Passivitet och stadga kan man nog aldrig träna för mycket av tror jag .. ;) DS

Anonym sa...

Tack för varma ord & omtanke:)

Kramen

Lotta Löfgren sa...

HAHA..nää, jag smugglade undan shortsen för att försäkra mig om att de inte kommer att träs på igen;)

Anonym sa...

Ja vad snäll du är jag lånar gärna din bok!! Har inte beställt den ännu och nu ska jag lägga en del pengar på kursen i helgen så jag hade bstämt att vänta med boken men då kanske jag kan låna din....antingen om vi ses nångång här i Stockholmstrakten eller när vi träffas hon Annika nästa gång!! Förstår att det känns i hjärtat när du ser lilla welshvappen....även om det inte är min ras så fick jag hålla mig lite på avstånd för att det inte skulle bli alltför tjatigt för dom härhemma :-) I den här familjen ör det ju som bekant inte barnen som tjatar om hund eller rättare sagt fler hundar!! Kramen!

Anonym sa...

Hej!
De e inte roligt när man kommer in i dessa svackor, hoppas e rättar sig när ni väl är inne i radhuset.
Har försökt att intala mig att de är nyttigt med vila;) för hundarna.

Ha en bra helg! Kramen

Anonym sa...

Ha en (H)underbart busig dag i dag på Internationella Kvinnodagen !!
För det tänker iaf jag ;)))

// Lizzie ; tillhörande Grupp 8 .. *s* !