måndag 9 mars 2009

Segt och grått

Veckan som gått har inte blivit som planerad... Meningen var att jag skulle sätta fart och rensa hemma inför flytten. Men jag har haft svårt att komma igång och har mest haft ångest över allt jag borde göra... Vädret gör inte heller att humöret är på topp. Snön har tinat bort och det är smutsigt och isigt ute. Golven inne är konstant täckta av ett äckligt jordlager när man har varit ute. Nä, nu är jag riktigt trött på det här vädret. Längtar så till solen och våren!!!
*
Med hundarna har jag tränat en hel del lydnad. Med Siri kämpar jag på med jaktfotgåendet, tycker att vi har gjort framsteg mindre nosande i backen och mer fokus på mig. Svårast har Siri när jag har med Zelda som störning, då är det inte lika lätt med koncentrationen. Med Zelda håller jag på att finslipa lite lydnad för snart ska vi "kvala" in till en lydnadskurs som jag ska gå med henne under våren, spännande...
*
Jag har jobbat natt hela helgen, så i söndags kunde jag inte gå på jaktlydnadskursen:( Men vi får öva desto flitigare hemma i veckan.
*
Ikväll ska vi åka iväg och titta på radhuset igen. Mäta lite så att man kan börja planera lite hur man ska möblera. Det ska bli riktigt roligt, hoppas att det blir lite lättare att komma igång här hemma sen!
*
Siri, sommaren 2008

8 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen mig i att aldrig komma igång med alla måsten. Brukar funka bra när vädret är bra.
Själv har jag tränat Otto på inkallning. Han har fått någon form av glömska!!!

Anonym sa...

Kul att gå en lydnadskurs med Zelda.....då är du fullfjädrad när det är Siris tur! Med att hunden skall starta upp di goch inte tvärtom är att du helt enkelt skall vänja hunden tidigt att om den inte tar kontakt med dig så händer det inget kul....det är hos dig allt kuligt sker! Att du helt enkelt bara står still stel (i tävlingsposition) och är jättetråkig alltså inte lockar på hunden och försöker få den att ta kontakt med dig. Så fort hunden tar kontakt med dig belönar du med lek :-) Om det dröjer innan den tar kontakt och att den belönar sig själv genom att nosa får man begränsa friheten genom att bara hålla i hunden i kortare koppel och stå still tills den tar kontakt! I början räcker det med ett ögonkast men sen kan man öka på tiden som hunden får jobba för att starta upp matte. Om man tränar hunden på att det alltid är den som skall starta upp dig för att något kul skall hända så får man förhoppningsvis en hund som söker upp matte i alla situationer för det är ju där allt kul händer. Om man har en valp eller unghund som sticker iväg till andra personer istället för att vara med matte så skall de andra personerna bara ta tag i halsbandet på hunden och hålla i den en lång stund medans matte själv leker på plan. Så att hunden verkligen får tråkigt om den inte väljer matte :-) Sen när man släpper så springer hunden garanterat till matte. Man skall såklart inte göra detta om man har en hund som är rädd för människor men det är ju inget större bekymmer med flattar :-) Hoppas du förstår vad jag menar! Jag har tränat på detta ett tag och om jag ställer mig stelt i tävlingsposition så kommer Vilja upp och sätter sig fot, nästan 90 %. Kram kram

Lotta Löfgren sa...

vad kul att kursa med zelda:) håller med om att det blir skönt när sommaren kommer..lääängtar. här har vi fortfarande rena rama vintern ute. mycket vackert när solen skiner...å det kom mer snö igår, massor av snö...men man kan liksom inte riktigt njuta av den, man vet ju att snart ska den bort...å HERREGUD vad det kommer att vara bött o skitit överallt! ha det bra..spännande med flytten. hopppas vi får se lite bilder på nya huset:)

Anonym sa...

Jag håller med om detta med störningen! För Vilja är Ambra helt klart den största störningen.

Helenas tips lät intressanta, jag ska nog testa detta med att stå tel och still!

Anonym sa...

Det är verkligen dags att det blir vår nu.
Längtar efter alla bad och spagropar.
Så behöver jag ju ut och jobba som murkelhund också.
Sen ska jag dejta er också.
Mycket blir det.........
Matte har visst också tappat all inspiration.
Hon måste göra en massa saker till vårens marknader men inspirationen att tillverka saker är borta just nu.

Anonym sa...

Usch, så du har med jordgolv hemma hos dig.!! Känner igen det där att ha ångest över allt man borde göra, istället för att börja med något någonstans. Hoppas du kvalar in till kursen.
Vilken bra kommentar du fått av Helena.
Kram

Anonym sa...

Klart det kommer gå fint!1 Om inte annat så charmar väl Zeldisen dem *ler*

Anonym sa...

Hallå!

Tråkigt att du står stilla i flytten, men snart så kommer våren & då är du i ditt nya hus:)

Kul med mamma Zelda på kurs!
Glöm inte sakta framåt är den bästa träningen *svårt att följa de själv:(*

Trevlig träning imorgon!

Kramen