måndag 16 mars 2009

Start för vårens lydnadskurser

I lördags lämnade vi hundarna hos Caroline och Håkan för att kunna ägna hela dagen åt att rensa i källaren. Urtrist, men nödvändigt.
Källaren har inte rensats på länge, vi har istället fyllt på med mer och mer skräp. Att man aldrig lär sig... Det blev många vändor till containern och Röda Korset-butiken!!! Har lovat mig själv att inte samla på det här sättet igen när vi har flyttat!

Varför spar man skräp???

Förväntan
*
Igår startade lydnadskurserna på SHK. Först var det lite gemensam information om klubben, sen träffade vi instuktörerna och gick igenom kursplanen. Jag ska gå två lydnadskurser: en med Siri och en med Zelda. Kursen jag ska gå med Zelda är inriktad mot tävlingslydnad och då måste man "kvala" in om man inte har gått grundkurs med hunden.
*
Kvalet var igår och det gick över förväntan! Zelda var laddad redan när vi kom upp till klubben. Hoppade, studsade och var full av förväntan. Jag upplevde att hon visade mycket större glädje och motivation än hon har gjort tidigare när vi tränat lydnad. Vi blev godkända med beröm. Vår instruktör Stina tyckte att Zelda hade en härlig attityd och att vi hade ett bra sammarbete;-)
*
Zelda är äldst i gruppen. Det ska bli riktigt spännande att jobba med henne på lydnadsplanen. Vårt mål med kursen är att få ett ökat sammarbete som jag tror att vi har stor nytta av när vi jobbar med apporteringen. Fortsätter hon visa samma härliga attityd som hon gjorde igår blir det kanske också en fortsatt träning på lydnadsplanen efter kursens slut. Men vi får se, det är i alla fall kul att prova på lite!
*

Visitering, trevligaste momentet tyckte Zelda


Väntar på kommando


Godkända!
*
När jag kom hem från hundklubben var det dags att skynda i väg till jobbet för ett nattpass. Så idag har jag sovit några timmar på dagen. Båda hundarna har under tiden roat sig på egen hand *morr*. När jag vaknade låg Siri och tuggade på benet på en träpall, medans mamma Zelda hade hittat ett glasögonfodral som hon låg och tuggade på!!! Blev inte så förvånad över Siris bus, men Zelda brukar aldrig ta något. Vet inte vad hon fick för sig idag??? Dottern har kanske dåligt inflytande...

17 kommentarer:

Lotta Löfgren sa...

ooops, det var den pallen det;)å glasögonfodralet;)..kanske blir lite oroliga med flytt å allt...eller så e damerna bara tossiga...å väldigt lika cola;)fina bilder på dig o Zelda:)å vad kul " kurser:)snacka om att du blir en proffsig tränare:)GRATTIS till" godkänningen":)
sköönt med flytt och att få rensa ur...jag har lovat mig själv att aldrig samla på mig grejer varja gång vi flyttat...(3 gånger)men det brukar tyvärr bara hålla ett år eller 2..hoppas det funkar bättre för dig:)

Anonym sa...

GRATTIS att ni klarade antagningsprovet!! Du ska se att ni snart är fast i "lydnadsträsket" ni också, hihi det kommer bli superkul ska du se! Kram

Lotta Löfgren sa...

JA.DET VAR tur..FÖR DET DÄR MED VÄLUPPFOSTRAD...TROR JAG INTE ETT DUGG PÅ..INTE VAD DET GÄLLER ATT HOPPA ÖVER STAKETET IALLAFALL..ELLER KLIVA ÖVER..DET VAR HELT ENKELT BARA EN JÄDRA TUR!

Anonym sa...

Härligt! Är så impad av att ni inte ger upp med Zelda utan att hon still going strong - hon är ju en kanon hund!

Grattis till antagningen!

Mamma Zelda är inte sämre än sina barn;)

Ha de bra!

Anonym sa...

Grattis, vad kul att inträdesprovet gick så bra. Tror också att du och Zelda kommer få jätte roligt tillsammans på lydnadsplanen. Zelda är helt klart en av mina favoritflattar....... Ha det bra!

Ingela sa...

Zelda kommer vara STILL GOING STRONG länge till!!! Den vilja och "tryck" hon har gör att hon är urhärlig att jobba med;-)

Anonym sa...

Kul med en så laddad Zelda. Men inte bra med tugget förstås hemma. Då blir man ju tokig men det är sånt som händer. Ha det gott.( kul att få se dig på bild också)

Anonym sa...

Zelda tuggar på grejor?? Det enda hon överhuvudtagen tuggat upp förut är en plastkam..Men hon måset väl hitta på nåt bus när hon måset vara lydig på kursen ;-) Grattis!

Lotta Löfgren sa...

men gud va du är gullig!!!!!!SUUPERBRA...den länken ska jag undersöka så fort jag sätter mig igen...NU slutar jag så nu ska jag packa ihop:):):)ha en underbar dag.KRAAAAM!

Anonym sa...

Jag låter nästan alltid så där i närheten av vatten.
Bäst du vänjer dej Siri till sommarens dejter!!!!!

Lotta Löfgren sa...

tack snälla. vi hade det urmysigt.:):)hoppas ni mår bra alla. är din arm bra ännu?

Anonym sa...

Ni var superduktiga på kvalet! Kursen kommer gå så bra. Man ser verkligen på Zelda att hon fått upp ett intresse. Fast ärligt matte, en inhämtning av dummy på ett helt pass? Skärpning!

(Håller med Lotta om att bilderna på er var fina! INTE tagna i auotoläger heller ;-) )

Lotta Löfgren sa...

hoppas att nålarna får fart på din arm då!!eller att de iallafall kan luska ut vad felet ligger!usch, vad trist. kram på dig!

Anonym sa...

Ha en trevlig fredags kväll!

Hoppas att du mår bättre snart.

Kramen till dig & den bruna släkten

Lotta Löfgren sa...

hahaha..LYCKA TILL PÅ KURSEN!!..Cola fäljer med på lydnadstävling nästa lördag, det är det närmaste hon kommer avanserad lydnad just nu;)

Lotta Löfgren sa...

DU, du hade skrivit i jessikas blogg att om man tar bolder i ridhus..prova öka exponeringen..typ;)hur göra???Skulle vara kul att kunna det nästa helg, när vi ska bege oss till just ett ridhus!!;)

Lotta Löfgren sa...

tack, tack för den braiga beskrivningen. ska se då, om jag lyckas fixa nåt bra kort:)har lovat pake att filma också..ojoj, jag lär få fullt upp:)hur är det???gick kursandet bra? såg dig o siri på bild hos ryegates:)FIIINT!