tisdag 26 augusti 2008

Spanielkurs på Fågelbro gård

I helgen har jag varit på hundkurs, utan hund. Varför spanielkurs när man har en retriver? Jo jag anmälde mig till den här kursen tidigt i våras när jag fortfarande hade min welsh Molly. Första delen av kursen gick jag när hon fortfarande levde. Instruktör för kursen är Tom Lauritzen, han har kurser både för spaniel och retriver. Som extra plus i kanten har han flatt själv! Första delen var jättebra, lärde mig mycket och träffade mycket trevligt hundfolk. Så jag bestämde mig för att gå klart kursen, trots att förutsättningarna ser annorlunda ut nu.




Helgen har varit toppen. Kul att se hur mycket alla förare och hundar har utvecklats sen sist!
Jag har lärt mig mycket för framtiden och fick många tips med mig hem hur jag ska jobba med Siri närmaste tiden.


Carina, Kelly och Tom


På fredagen var det allmän genomgång vad som skulle hända under helgen. Sen gick vi ut på fältet och Tom kollade hur långt varje ekipage hade kommit i sin fältsöksträning. Kvällens träning avslutades med stadgeövningar. Resten av kvällen åt vi god mat, drack vin och pratade hund förstås.


Karin och Salsa


Tom, Madde och Morran



Det är enormt mysigt att vara på Fågelbro gård. Ann som äger gården och markerna, pysslar om alla och ser till att man trivs. Ser till att det finns mycket god mat åt hungrigt hundfolk,och bakar enormt gott bröd. Markerna runt gården är jättefina och det finns gott om vilt. Jag längtar redan tillbaka...


Dixie och Ann


Lördagen ägnades åt fältsök, viltträning och vattenträning.




Kelly och Carina


"Lyckopillret" Elvis och "Pannkaksflatten" Leja


På söndagen var det dags att testa resultatet av träningen med ett grundprov för spaniel. Eftersom jag inte hade någon hund med mig så fick jag gå med domaren (Bert) och skriva. Jättebra tillfälle att se alla ekipagen ordentligt och höra domarens kommentarer, man lär sig väldigt mycket på det. En av åtta hundar blev godkänd. STORT GRATTIS Karin och Salsa! Jag tror att alla förare var nöjda, ser vad dom har utvecklats på och vad dom behöver träna mer. Jag hoppas att jag får chansen att se hur det går med fortsatt träning och jag tror att alla är enormt laddade efter helgen att fortsätta träna.


Tom,Karin och Salsa

Ska man verkligen ha fågeln i munnen?


Helgen avslutades med apporteringsträning. Tom visade många bra övningar som jag ska försöka komma ihåg och träna med Siri när hon blir lite äldre.


Titta vad jag har åt dig!

Kicka och Chansa

Vilopaus för trötta hundförare


TACK ALLA; Tom, Ann, Bert, Karin (min rumskompis), Evelina, Peter, Madde, Margareta, Kicka, Marie, Carina och Annika, för 2 enormt trevliga och lärorika helger!


Är det dags att åka hem nu?


Medföljande publik Winnie 4 månader


En trött Filippa


Resten av familjen tillbringade helgen ute på landet och Linn var snäll och hade huvudansvar för Siri, så att Mats kunde ägna sig åt alla "måsten" ute på landet och förbereda sig inför sin arbetsresa , TACK Linn!


Trots en trevlig helg var det ganska skönt att komma hem på söndagkväll och äntligen få gosa med Siri!!! Jag hade fått med mig hem en liten kanin och en rapphöna som jag presenterade för Siri inne i köket. Jag tog fram kaninen först, direkt jag visade den greppade hon och bar iväg, Siri växte flera meter och var enormt stolt det var nog det finaste hon sett!!! Rapphönan var också spännande snabbt upptag och jättefint grepp. Däremot kunde Siri inte riktigt förstå varför matte la så fina saker i frysen hon skulle nog gärna behållt dom framme ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

viken rolig kurs, lät riktigt trevligt o lärorikt...Vi ska leta på blocket efter en liten frysbox, som Patrik o Cola får ha sina fåglar o dyligt i. Lite läbbigt tycker jag, så han får ha dem ute i förrådet.

Ingela sa...

Jag tyckte också att det var läbbigt med döda fåglar förut men jag har vant mig. När man ser apporteringsglädjen och det fina sättet hundar hanterar viltet "glömmer man det läbbiga". Med en flatt i huset kommer du säkert också snart tycka att det är ok med vilt!