torsdag 14 augusti 2008

Veckan som gått

Det har hunnit hända en del sen jag skrev sist...

Linn bakar marängtårtor
Den största händelsen är att min äldsta dotter Linn har blivit myndig, hon fyllde 18 år 080808 och enligt asiatisk "tro" är det väldigt lyckosamt med så många åttor. Vi firade Linn här på landet och hade släktbesök både på fredagen och söndagen, väldigt trevligt. Hon fick många fina presenter. Presenten som hon blev mest överraskad och glad över var en resa till Berlin, som mor och dotter ska göra tillsammans på oktoberlovet. Jag längtar nog lika mycket som Linn. Det ska bli väldigt trevligt att bara vi gör en resa tillsammans!

Siri hjälper Linn att öppna paket
I måndags var det dags att åka hem till Märsta det är alltid tungt att "flytta hem" när man har bott en länge period ute på landet.
Jag tycker också att det är viktigt för Siri att få bekanta sig med sin nya hemmiljö där det är lite mer liv och rörelse än vad hon har vant sig vid ute på landet.Bilresan hem gick bra, trots att vi har varit slarviga och inte tränat bilåkning, Siri sov största delen av tiden.
Hemma i Märsta fanns det mycket nytt och spännande att bekanta sig med: gården, alla ljud från gatan, folk, trapphuset, hissen, balkongen etc. Jag tycker att Siri har klarat miljöbytet alldeles utmärkt. Det som jag tror att hon har tyckt varit konstigast är att behöva uträtta sina behov i koppel, hon är ju van att vara lös för det mesta ute på landet. Sen har hon till min stora förskräckelse vaknat klockan fem på morgonen och det hoppas jag verkligen inte ska bli någon ny vana!! Jag tror att det beror på att vi har det mycket ljusare i sovrummet hemma i Märsta (jag måste göra något åt den saken) och sen låter det mycket mer från gatan, på landet är det helt tyst, möjligtvis någon fågel som kvittrar.
I tisdags fick Siri träffa min kompis Annicas två springervalpar Ella och Ozzie. De är bara två veckor äldre än Siri, så än så länge är de ganska lika i storlek. Till en början var Siri lite försiktig men efter en stund blev det en hel del bus och stoj.

Hemma i Märsta
I onsdags var vi hos vetrinären och fick 12-veckorsvaccineringen, det gick jättebra. Siri skötte sig utmärkt.På kvällen skjutsade Marcus ut mig, Linn och Siri till landet, för några sista lata dagar innan skolan börjar för Linns del.

På väg hem från vetrinären
I dag har Siri fått lära sig att man inte ska leka med getingar, hon blev stucken precis ovanför nosen. Hon är svullen men för övrigt verkar hon må bra.
Skönt att vara i soffan på landet igen :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tur för dig Siri att inte jag var med och berättade om det hemska trappmonstret! Ja har varit där och sett honom, han bor i hålet i mitten. Sedan verkar inte du vara rädd för balkongen heller, naiva valp. Matte säger att det är en glasskiva för så man kan inte ramla ned, men jag vet inte jag...
Och i framtiden, akta dig för getingarna i framtiden, jag brukar springa iväg, det kan fungera!
/moster Ambra

Anonym sa...

Jag ska leta upp trappmonstret och skrämma bort det, så du kan komma och hälsa på mig snart, var inte orolig moster! Tack för tipset jag springer nästa gång jag ser en geting (jag har sett att min matte också gör det). Hälsa Vilja, vi ses/ Siri