lördag 11 april 2009

Viltpremiär

I tisdags var jag och Zelda på brukshundsklubben för att träna lydnad. Vi var fem ekipage som tränade tillsammans: jag/Zelda, Vivvi/Sture, Kicki/Borka, Caroline/Vilja och Håkan/Ambra. Zelda var jätteladdad för träning så vi hade ett väldigt trevligt pass. Jag tycker att vi har kommit långt på den korta tid som vi har tränat tillsammans. Dom flesta momenten fungerar bra. Linförighet: bra följsamhet, men precisionen behöver vi jobba en del på. Ligg: snabba snygga lägganden! Hopp över hinder: snyggt, men ibland har Zelda lite för bråttom. Inkallning: full fart. Platsliggning i grupp: snyggt och stilla trots att några hundar började busa. Ställande under gång: vi har nyligen börjat träna och det går riktigt bra.
*
Jag lånade Kickis apportbock för att testa vad Zelda tyckte om den. Hon tog den med fint grepp men ville sen lägga sig ned och tugga, så det får vi öva mer på.
*
Håkan och Ambra

Caroline och Vilja

Borka

Jag och Zelda

Sture in action
*
I torsdags åkte jag och Zelda till Caroline för vårens först träning med vilt! Caroline tränade med Vilja och Håkan var med som skytt. Vi värmde upp med lite stadgeövningar, Caroline och jag gick fot med hundarna medans Håkan kastade dummies och vilt som störningar. Både Vilja och Zelda var jätteduktiga trots att dom var väldigt sugna på viltet!
*
Sen tränade vi mot förväntan, vi hade ett målområde där det låg fyra vilt och åt det andra hållet stod Håkan sköt och kastade fågel. Jag är jättenöjd med Zeldas jobb, hon sitter stadigt väntar på mina tecken och sen ut och in med full fart. Hon tänkte byta vilt en gång i målområdet men lyssnade och gjorde inte det när jag ropade:) Det märks att vinterns träning med dirigeringar och tecken har gjort stor nytta! Känner mig stolt och glad vi börjar få ett mycket bra sammarbete. Zelda är en så enormt härlig hund att jobba med så mycket "tryck" och glädje när hon apporterar!!!
*
Som avslutning la vi ut ett sök med sju fåglar och en kanin som Ambra och Zelda fick turas om att hämta in. Båda systrarna jobbade bra med näsorna!
*
När vi var klara med träningen kom Mats med Siri. Hon fick prova att höra lite skott och det gick jättebra. Däremot så tyckte hon bössan var lite läskig när Håkan väl hade tagit av sig den. Hon är ju ganska spökig just nu så det är inget jag bekymrar mig för.
*
Väl hemma igen fick Siri prova att bära kanin och kaja inomhus. Det tyckte hon var jättekul!
*
Tyvärr blev det inga bilder från viltträningen. Jag hade kameran med mig men glömde helt bort att ta fram den :( Själv hade jag förträngt hur läbbiga fåglar är... Kalle Kanin däremot är helt okej att bära för han är så söt!
Underbara Zelda
*
Här hemma fortsätter vi med evighetsjobbet att packa. Nu är det bara en vecka kvar till flytten!!! Men jag har i alla fall hunnit med en hundpromenad tillsammans med Linn, i det alldeles underbara vårvädret idag!
*
Nu väntar arbete för mig i två nätter.
*
EN GLAD PÅSK TILL ER ALLA!!!
*
Vårbus

Utmattad liten Siri

13 kommentarer:

Caroline sa...

Visst är det härligt med vår!!
Tur att det är någon som kan ta Kalle Kanin, jag tycker det är hemskt läbbigt, måste jobba på det...

Jag håller med om att Zelda är duktig, tycker att ni fått ett kanonsamarbete på så kort tid.

PS, han heter Rune...

Ingela sa...

Hm, pinsamt jag är urusel på namn!!! Ursäkta Vivvi och Rune. Ska ändra i inlägget

Agneta Tyra & Kenzo sa...

Hej hej! Vad kul ni har, jaktträning och med vilt. Alla håller på med det nu av er i söder!!! Här i norr får vi nöja oss med dirigeringsträning på skoterspår eller plogade skogsbilsvägar så länge he hee. Hoppas snön snart smälter bort.

Tack för upplysningen, jag ska testa det någon gång här framöver men jag tror redan att jag vet vad hon väljer!!!!

Kram

Agneta Tyra & Kenzo

Jessica o Vexa sa...

Åhh, va kul att de går framåt med mamma Zelda! De är en kanon hund, är så glad att ja har en liten avkomma efter henne;)

Hoppas att Ni har haft en bra påsk!

Lotta Löfgren sa...

å så härliga bilder. vad kul det verkar att träna med duktiga zelda:)Cola e oxå lite spökig...till och från..men som du säger, det går väl över:)hoppas du får ta hand om många söta påskbebisar på jobbet så att tiden går fort;)glad påsk:)

Helena & Vilja sa...

Härligt med viltträning.....med mysiga fåglar :-) Gud va Zelda och Siri är lika nu! GLAD PÅSK! Kram

Lotta Löfgren sa...

ja det var kul att se cola. hon skötte sig bättre än jag trodde med att sitta still o komma till Patrik o så...inga tokryck;)men jag vart mer förvånad att hon inte var så intresserad av kaninen o anden...trodde mer att hon skulle ta dem o lubba iväg eller så, gilla dem för mycket alltså...jaja, kul att det inte är som man tror alltid...nu skall det tränas minsann:)

Helena & Vilja sa...

Känns så konstigt att läsa om en annan brun flatte som heter Vilja :-) Undrar om inte jag och Caroline varit på samma kurs med våra Viljor....för två år sedan med Peter Flink och Eva Toren (har jag för mig att hon heter) Kram

Anonym sa...

Hej Ingela,

Nu blir du väl glad när jag skriver! Själv har du inte skrivit på ett tag, kan det bero på flytten?

Kram Syster Yset

Helena sa...

Hallå hur har det gått med flytten.....har det tagit all must ur dig eller har du haft tid att träna hund nåt?? Vad tycker hundarna om att bo i radhus............härligt eller? Kram

Caroline sa...

Hallå!!
Vi vill läsa om flytt och jaktinternat!!
;-)

Helena, Tina & Vilja sa...

Håller med Caroline! Har du inte fått upp datorn ur flyttkartongerna än?? Kram

Ingela sa...

Jodå datorn är uppe:) Det kommer ett nytt inlägg imorgon!!!